Eind januari vonden in Utrecht de Webwinkel Vakdagen plaats, de grootste e-commercebeurs van de lage landen. Bpost kan ook voor Nederlandse webwinkels met een internationale focus heel wat betekenen en mocht dus niet ontbreken op het event. Business Development Manager Nino Versfeld en zijn collega’s hadden er een stand met een heel toepasselijke slogan: bpost, your gateway to Belgium.
Al vele jaren vormen de Webwinkel Vakdagen het walhalla voor de gehele e-commercesector en dat was begin 2024 niet anders. Dankzij de vele inspirerende sprekers, exposanten en gesprekken tussendoor werd het opnieuw een bijzonder waardevolle tweedaagse.
Allerlei partijen tekenden present, van (digitale) winkels uit verschillende branches tot platformen en betalingsproviders. En als het gaat over partners die de werking van een webshop naar een hoger niveau kunnen tillen, zijn pakjesdiensten natuurlijk niet veraf. Zo ook bpost, een cruciale pion in de logistieke strategie van Nederlandse e-commercebedrijven met een Belgisch klantenbestand.
Business Development Manager Nino Versfeld blikt tevreden terug op het event. “Het was fijn om in een ontspannen context bestaande klanten te ontmoeten en daarnaast nieuwe contacten op te bouwen. De beurs gaf ons de kans om meer mensen bekend te maken met bpost en met de services die we aanbieden om Nederlandse e-commercebedrijven bij te staan.”
Nood aan personalisering en een multi-carrier strategy
De Webwinkel Vakdagen maakten eens te meer duidelijk welke trends vandaag spelen in het e-commercelandschap en wat webwinkels moeten doen om hun internationale klanten te ontzorgen. “Om je echt te onderscheiden met je webshop, moet je nog persoonlijker inzoomen op je doelgroep”, weet Versfeld. Differentiatie blijkt cruciaal. “Anno 2024 is het belangrijk om actief te zijn op meerdere platformen, met naast je eigen kanalen ook online marktplaatsen als Bol.com, Amazon of Zalando. Enkel zo kan je beantwoorden aan de wensen van de consument.”
Bij die aanpak van differentiatie en personalisering hoort tevens een efficiënte multi-carrier strategy. Waar internationale e-commercespelers hun producten voorheen vaak door één vervoerder lieten versturen over heel Europa, verdient vandaag een systeem met meerdere gespecialiseerde postpartners de voorkeur. “De online eindconsument bepaalt liefst zelf wie straks aan de deur staat met z’n pakje.”
Bpost, your gateway to Belgium
Van one size fits all mag niet langer sprake zijn, legt Versfeld uit. “De grote Nederlandse koeriersbedrijven leveren wel in België, maar waarom zou je geen beroep doen op de nummer één carrier van België? Als bpost kennen we de Belgische markt door en door. Daardoor kunnen we de brug slaan tussen de Nederlandse webshop en de Belgische consument, met een gegarandeerde hoge leverkwaliteit en een service op maat.”
Omgeven door een aroma van verse wafels – en in afwachting van een happy hour met Belgische bieren – kregen de bezoekers van de stand een woordje uitleg over de gespecialiseerde oplossingen die bpost aanbiedt. Door de vele opties als afhaalpunten en lockers te leren kennen, begrepen ze snel dat bpost, your gateway to Belgium meer is dan gewoon een slogan.
Specialist van de Belgische online consument
De kennis over de Belgische markt die bpost dankzij zijn sleutelpositie en jarenlange expertise bezit, noemt Versfeld een enorme troef. Ook op de beurs was het een focuspunt. “Tijdens het event lieten we de Nederlandse e-commercebedrijven niet alleen kennismaken met bpost, maar ook met de Belgische online consument. Hoewel die qua leveringsvoorkeuren sterk vergelijkbaar is met de Nederlandse, zijn er wel degelijk verschillen. Als webshop is het cruciaal om dat te beseffen en steeds in te spelen op ieders wensen.”
“We staan klaar om Nederlandse e-commercebedrijven te helpen om te groeien in België”, sluit Nino Versfeld zijn terugblik op een verrijkend evenement af. “Via onze producten, data-oplossingen en allerlei andere diensten, maar dus ook door inzichten te delen vanuit onze positie als specialist van de Belgische markt. Daarom een oproep: wie graag meer wil weten over de Belgische consument of onze services, mag altijd contact opnemen voor een vrijblijvend gesprek.”
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.