Dat 2020 een jaar is dat we niet snel zullen vergeten, dat hoeven we u niet meer te zeggen. Maar ook op het gebied van e-commerce was dit een uniek jaar. De corona-pandemie gaf de online verkoop een immense boost, wat leidde tot enkele opvallende evoluties. In deze blog focussen we op drie trends die ook in 2021 een rol zullen blijven spelen.
Duurzaamheid boven
In 2020 kreeg e-commerce een duurzaam tintje, en dit zowel op het gebied van productkeuze als wat de leveringen betreft.
• Tweedehands producten
De onzekerheid die de corona-pandemie met zich meebracht, zorgde ervoor dat heel wat consumenten eerder naar tweedehands of refurbished producten keken dan naar nieuwe items. De trend zette grote spelers aan om ook op deze kar te springen. Zo startte Zalando met een apart platform voor ‘pre-owned’ kledij.
• Duurzame levering
Meer en meer consumenten staan stil bij hun ecologische voetafdruk en verwachten dit ook van de e-commerce. Heel wat bedrijven delen deze bekommernis en nemen allerlei initiatieven om hun CO2-uitstoot te verminderen. Bij bpost introduceerden we zo een eerste Ecozone in Mechelen, Colruyt experimenteert dan weer met waterstofstrucks.
Marketplaces groeien verder
Marketplaces zoals bol.com, Amazon … waren ook voor 2020 al heel populair, en die populariteit is het voorbije jaar alleen maar gestegen. Opvallend is dat marktplaatsen niet enkel bij consumenten in de smaak vallen, ook verkopers vinden steeds makkelijker hun weg naar deze platformen. Op het moment dat alle niet-essentiële winkels de deuren moesten sluiten, bleken marktplaatsen een eenvoudige manier om te starten met online verkopen. Het grote aantal potentiële klanten, de uitgebreide leveringsopties, de eenvoudige retourafhandeling … In 2020 maakten heel wat verkopers kennis met de voordelen van een marktplaats.
AI voor een persoonlijke touch
Webshops kozen in 2020 nog meer voor een persoonlijkere klantenervaring en maakten hiervoor steeds vaker gebruik van AI (Artificial Intelligence). Voorbeelden hiervan zijn gepersonaliseerde aanbevelingen en het gebruik van chatbots die snel de vragen van klanten kunnen beantwoorden. Het inzetten van kunstmatige intelligentie blijkt heel winstgevend, waardoor verwacht wordt dat er ook in de komende jaren massaal in AI zal geïnvesteerd worden. Hierbij is het ook belangrijk te vermelden dat kunstmatige intelligentie niet meer alleen voor de grote spelers is weggelegd. Er komen steeds meer betaalbare en gebruiksvriendelijke platformen op de markt, waardoor ook kleinere ondernemingen van deze technologieën kunnen gebruikmaken.
Wil jij de online winkelervaring van jouw klanten ook persoonlijker maken?
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.