Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_10_Flyer_720x552px.jpg
26 juli 2018 - 2 Minuten leestijd

Kwaliteitsdrukwerk voor iedereen, tot drie keer goedkoper dan elders, binnen 24 uur geleverd. Met dat aanbod boekt drukkerij Flyer gemiddeld 3.000 bestellingen per week. “We hebben nochtans geen toverformule”, zegt CEO Ahmed Hilami. “Ons hele concept staat uitgelegd op onze site.” Maar Hilami heeft wel dik tien jaar voorsprong. En de steun van bpost, als logistieke partner.

 

 

Van Hugo Boss tot de frituur om de hoek, van Coca-Cola tot de lokale discotheek. Flyer levert werkelijk aan iedereen. Ahmed Hilami startte tien jaar geleden zijn bedrijf, dat vandaag 49 medewerkers telt. “Een klassieke drukkerij moet voor iedere opdracht een verkoper naar de klant sturen, overleggen over de papiersoort, drukplaten aanmaken, enzovoort. Dan hebben we het nog niet gehad over het verlies aan papier omdat de vellen niet allemaal perfect gevuld zijn. Bij Flyer begonnen we 14 jaar geleden al met combinatiedrukwerk: we groeperen verschillende opdrachten op één vel papier. Zo verdelen we de opstartkosten over verschillende klanten. Maar het grootste  verschil maken we met ons verkoopproces.”

 

Volledig automatisch

Het verkoopproces waarvan sprake is volledig geautomatiseerd – van de bestelling online tot de levering door bpost. De klant kiest op flyer.be of flyer.eu het formaat, de papiersoort en eventueel ook de lay-out. Ahmed Hilami: “We hebben in-house de software ontwikkeld om elke bestelling perfect drukklaar te maken. Geeft de klant bijvoorbeeld een beeld in de verkeerde resolutie door, dan koppelt ons systeem dat automatisch naar hem terug, en helpt het hem om de puntjes op de i te zetten. De klant maakt zelfs zijn eigen factuur aan. Zo leveren we tegelijk een onberispelijke service en besparen we veel tijd en kosten. Aan het andere uiteinde van het proces garandeert bpost de levering binnen 24 uur in heel België. Helemaal in het verlengde van onze eigen supersnelle en foutloze werkwijze.” De Shipping Manager-softwaremodule van bpost is naadloos geïntegreerd in de Flyer-website. Zo kan bpost alle zendingen en leveringspunten rechtstreeks beheren, zonder dat Hilami’s team nog moet tussenkomen. De klant merkt geen enkel verschil, want de Shipping Manager is helemaal afgestemd op de branding van Flyer.

 

Het plaatje klopte pas van a tot z toen ook bpost aan boord kwam om de leveringen te verzorgen

Ahmed Hilami, CEO Flyer


Keuze en transparantie

Door aanvankelijk een beperkt aantal formaten en papiersoorten aan te bieden, kon Flyer grotere volumes inkopen en kortingen bedingen bij zijn leveranciers. “Op die manier kregen we geleidelijk ruimte om ons aanbod te verbreden”, legt Ahmed Hilami uit. “Vandaag heeft de klant de keuze uit een veelvoud van formaten en steeds meer nieuwe papiersoorten. We ontwikkelden designsoftware waarmee de klant zonder enige voorkennis zijn lay-out kan maken of personaliseren. Verder kan de klant kiezen voor levering door bpost op een door hem gekozen adres, in een postkantoor of in een PostPunt. Ook bekijken we momenteel de mogelijkheden van de nieuwe pakketautomaten van bpost.”

De combinatie van een sterk product, een waterdichte organisatie en een sterke logistieke partner in de vorm van bpost, maakt dat Flyer niet meteen bang is voor concurrentie. “Wie nu iets gelijkaardigs wil opzetten, heeft zeker twee jaar nodig om break-even te draaien.” Dankzij zijn gestandaardiseerde aanpak hanteert Flyer bovendien volkomen transparante prijzen: “Klassieke drukkers zitten vast aan sterk fluctuerende inkoopprijzen. Voor hetzelfde drukwerk krijg je bij hen vandaag offerte zus, en binnen drie weken offerte zo. Wij hebben 100.000 vaste prijzen, ze
staan online.”

Die prijzen zijn overigens verbluffend laag, maar daarom is Flyer nog geen pure prijsspeler, benadrukt Ahmed Hilami: “Als puntje bij paaltje komt, wegen voor onze klanten service en kwaliteit het zwaarst door. De snelle en stipte logistiek van bpost ligt helemaal in die lijn. Ook makkelijk: het drukwerk is vaak zwaar en bpost kan pakketten tot 30 kg aan. En niet te vergeten: de betrouwbare uitstraling van het personeel van bpost. Flyer is immers geen ongrijpbare online drukkerij, maar een solide bedrijf dat een solide service garandeert.”

 

Kieskeurig qua leveranciers

Traditioneel lopen de leveringstijden voor drukwerk soms op tot meerdere weken. Bij Flyer wordt een voor tien uur ’s ochtends geplaatste bestelling de (werk)dag erna door bpost geleverd. De CEO stond oorspronkelijk zelf in voor de levering: “Ik reed het hele land af. Van het persoonlijke contact met de klanten stak ik enorm veel op. Maar Flyer bleef groeien, en een eigen transportbedrijf opzetten was geen optie.”

Ahmed Hilami ging daarom in zee met bpost. “Ik ben een beetje van de oude stempel”, filosofeert hij. “Ik geloof in betrouwbaarheid en een langetermijnvisie. Zeker wat leveranciers aangaat. Voor onze drukpersen kiezen we Heidelberg, voor onze digitale printers Xerox, voor ons papier Epa. En voor onze logistiek bpost.”

 

Overweegt u een toekomstige samenwerking?

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen