Pakjes ontvangen waar en wanneer het hen uitkomt, op elk moment de status van de levering checken, snel en makkelijk retourneren … Als het op e-commerce aankomt, zijn de verwachtingen van consumenten hoog. Hoe kom je daaraan tegemoet, nu ook duurzaamheid hoog op de agenda komt te staan? Ons antwoord: Pakjesautomaten. We zetten er de komende jaren resoluut op in. En dat is ook voor u goed nieuws …
E-commerce groeit elk jaar met 20%. Dat betekent dat er elk jaar 20% meer pakjes geleverd moeten worden. En hoewel thuislevering nog steeds de meest gekozen leveringsmethode is, is het niet de meest duurzame. Doordat we op verschillende adressen langs moeten gaan, leggen we heel wat kilometers af. Daarnaast kunnen we het pakje niet altijd leveren, omdat er niemand thuis is.
Onze MijnVoorkeuren-dienst komt daar al goed aan tegemoet, maar we blijven actief zoeken naar manieren om onze ecologische voetafdruk te verminderen én de groei van uw bedrijf op een duurzame manier te ondersteunen. Een belangrijke pijler in die duurzaamheidsstrategie zijn onze Pakjesautomaten.
Waarom consumenten voor de Pakjesautomaat kiezen
Steeds meer consumenten kiezen er bewust voor om hun pakje af te halen, en steeds meer doen ze dat via een van onze Pakjesautomaten. Wij zien vier redenen waarom de Pakjesautomaat bij consumenten aan populariteit wint.
Makkelijk en snel
Naar de Pakjesautomaat gaan en een QR-code scannen, meer hoeven ze niet te doen. In minder dan 30 seconden kunnen ze hun pakje afhalen. Willen ze het pakje retourneren? Dat gaat even makkelijk!
In hun buurt of onderweg
Op weg naar hun werk, bij de supermarkt … Ze kiezen zelf waar ze hun pakje het makkelijkst afhalen of retourneren. Pakjesautomaten staan altijd in de buurt van drukke knooppunten, stations en winkels.
24/7 toegankelijk
Dag of nacht, weekdag of weekend: ze ontvangen of retourneren hun pakje wanneer het hen uitkomt. De meeste Pakjesautomaten zijn de klok rond toegankelijk.
De meest ecologische keuze
Aangezien ze zelf kiezen waar en wanneer ze hun pakje afhalen of retourneren, moeten ze er nooit voor omrijden. Wij kunnen dan weer meerdere pakjes op één plaats leveren. En minder rondrijden betekent minder CO2.
Onze strategie voor de Pakjesautomaten
Pakjesautomaten hebben dus heel wat voordelen. Daarom hebben we beslist er de komende jaren zwaar in te investeren. Onze aanpak bestaat uit drie pijlers.
1. Grondige restyling
Alle Pakjesautomaten krijgen een nieuw, fris jasje aangemeten. Cubee en partnerlogo’s maken plaats voor een strakke, uniforme bpost-stijl. Zo creëren we één groot netwerk van bpost-Pakjesautomaten, duidelijk herkenbaar voor de consument. Die restyling startte in april 2020 en is momenteel volop bezig.
2. Uitbreiding van het netwerk
Momenteel staan er meer dan 250 Pakjesautomaten verspreid over België. De komende jaren gaan we zoveel mogelijk winkels, supermarkten, steden, gemeenten, bedrijven en projectontwikkelaars overtuigen om óók een Pakjesautomaat te plaatsen. Zo willen we ons netwerk verder uitbreiden.
3. Promotiecampagne
We promoten de Pakjesautomaten met flyers en huis-aan-huisreclame in de buurt van de automaten, maar ook online en op social media. We lanceerden ook een microsite: www.bpost.be/pakjesautomaat. Daar zetten we de voordelen voor consumenten in de kijker en leggen we uit hoe ze de Pakjesautomaten kunnen gebruiken.
Neem de Pakjesautomaat op in uw check-out
Hoe meer Pakjesautomaten er zijn en hoe herkenbaarder ze zijn, hoe meer ze gebruikt zullen worden. Ook u kunt die leveringsoptie – en alle voordelen die ermee gepaard gaan – heel eenvoudig aan uw klanten aanbieden. Het enige wat u hoeft te doen, is de Pakjesautomaat als leveringsoptie activeren in Shipping Manager. En wat meer is, een pakje verzenden naar een Pakjesautomaat is goedkoper dan het naar een adres te verzenden. U doet er dus niet alleen uw klanten een plezier mee.
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.