Innovatieve technologische ontwikkelingen en nieuwe maatschappelijke trends zorgen ervoor dat e-commerce nooit stilstaat. Die voortdurende evolutie brengt webshops en hun klanten steeds dichter bij elkaar. Aan welke nieuwe trends kunnen we ons het komende jaar verwachten?
Dat corona de e-commerce een boost gaf, hoeven we je niet te vertellen. De consument heeft de weg naar webshops gevonden, en lijkt niet meteen van plan om die snel weer te verlaten. Retailers, van hun kant, hebben begrepen dat een webshop stilaan essentieel is voor hun verkoop. Het online aanbod, en dus ook de concurrentie, wordt groter en groter. Door rekening te houden met de heersende trends zorg je dat jouw webshop relevant blijft. We zetten enkele belangrijke evoluties voor 2022 op een rijtje.
1. Live shopping
In het kader van een optimale klantenbeleving experimenteren steeds meer merken en bedrijven met live shopping. Tijdens een live webinar worden enkele producten in de kijker gezet. Het unieke aspect aan de live shopping is het online tweerichtingsverkeer: via een chatfunctie kunnen klanten vragen stellen, die meteen beantwoord worden. De live sessie kan informatief zijn, maar evengoed inspirerend. Zo geeft MediaMarkt vooral productinformatie tijdens de live sessies, terwijl IKEA live toont hoe je bepaalde producten kan combineren om bijvoorbeeld de perfecte feesttafel te versieren.
2. Focus op duurzaamheid
Meer en meer consumenten laten het duurzame aspect meespelen in de keuze van een webshop. Ze verwachten dat de impact van de levering op het milieu zo beperkt mogelijk blijft en dat de bezorgers in eerlijke arbeidsomstandigheden werken. Als webshop doe je er dus goed aan met een duurzame logistieke partner in zee te gaan. Bij bpost bijvoorbeeld leveren we al in verschillende stadscentra alle pakjes uitstootvrij. Benieuwd wat we nóg doen voor het milieu? En wat jij kan doen? Surf naar www.bpost.be/sustainability.
3. Flexibele betaalopties
Volgens trendwatchers zullen binnenkort meer dan de helft van de online aankopen vanop een mobiel toestel gebeuren. En wie mobiel shoppen zegt, zegt mobiel betalen. Durf daarbij verder kijken dan de klassieke kredietkaart of Bancontact/Payconiq. De voorbije jaren hebben mobiele betaalmethoden als PayPal, Apple Pay en Google Pay het vertrouwen van de consumenten helemaal gewonnen. Ook Buy Now Pay Later (BNPL) wordt steeds populairder. Klanten kopen hun product aan en betalen pas later. Door zulke betaalopties aan te bieden, maak je het afrekenen nog makkelijker en verklein je het risico op verlaten winkelwagentjes.
4. De klant eerst
Inzetten op een optimale klantenbeleving blijft essentieel. Technische hulpmiddeltjes als geolokalisatie en een ‘adaptive homepage’ zetten je al goed op weg. Zo zorg je ervoor dat je klant meteen in de juiste taal aangesproken wordt, alle prijzen in zijn eigen valuta ziet, en bijvoorbeeld met goedemorgen of goedenavond begroet wordt. Vergeet uiteraard ook de ‘basics’ niet. Eerlijke – dus ook kritische! – reviews van andere klanten, goede productfoto’s, maattabellen en nuttige info als ‘Het model is 187 cm groot en draagt een L’ helpen je klant de juiste keuze te maken.
5. Conversational commerce
We spreken van conversational commerce als bedrijven of webshops via live chat of messaging apps in directe dialoog gaan met hun klanten. Klanten worden niet graag doorverwezen naar een algemeen e-mailadres of telefoonnummer, maar willen bedrijven en webshops contacteren via de interface die zij prefereren: via live chat op de website, WhatsApp, Facebook Messenger, Instagram, enz. Bij eenvoudige vragen (bijvoorbeeld over de beschikbaarheid van een product) kan een chatbot het antwoord geven, bij complexere zaken (zoals advies op maat of support) kan een medewerker het beter overnemen. Lijkt conversational commerce je wel wat? In dit artikel zetten we enkele gouden regels op een rijtje.
6. Virtual en Augmented Reality
Een van de grootste zorgen van klanten bij het online shoppen? Het feit dat ze de producten niet kunnen zien en aanraken. Goede productfoto’s, -video’s en -beschrijvingen zijn van cruciaal belang, maar zeggen niet alles. Om die kloof te overbruggen, zetten webshops steeds vaker in op virtual reality (VR) en augmented reality (AR). Door deze technologieën te gebruiken, kunnen klanten bijvoorbeeld virtueel brillen 'passen' voordat ze bestellen of zich inbeelden hoe meubelstukken er in hun eigen huis uit zullen zien.
Op de hoogte blijven van trends en meer? Schrijf je in op de nieuwsbrief >
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.