Top Banner Image
Parcel-Tips Tricks
Top Banner Mobile Image
Parcel-Tips Tricks
bpost e-commerce

Aan de slag met onze tips & tricks

Op zoek naar concrete informatie en eenvoudige stappenplannen om je webshop snel een boost te geven? In onze artikels bundelen we de handigste tips & tricks zodat je meteen aan de slag kan.

Het geheim van een succesvolle webshop? Tevreden klanten! Bij bpost vind je logistieke oplossingen die het je klant, maar ook jezelf makkelijk maken. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen?

Bespreek het met een van onze experten
Headers_E-news_2018_Retours_Verminderen_A_720x552px.jpg
29 november 2018 - 2 Minuten leestijd

Voor webshopeigenaars is het verwerken van retourzendingen een hele klus. Het verminderen van het aantal teruggezonden producten betekent dus pure tijdswinst. In dit artikel bekijken we wat de voornaamste redenen zijn dat producten teruggezonden worden, geven we tips om het aantal retourzendingen te verminderen en laten we zien hoe een goed retourbeleid eruit ziet.

 

Om het aantal retours te verminderen, moeten we eerst weten waarom producten teruggezonden worden. Wat zijn de voornaamste redenen om te retourneren?

  1. De klant heeft een verkeerd of een beschadigd product ontvangen
  2. De klant heeft een verkeerde maat besteld
  3. Het product voldoet niet aan de verwachtingen
  4. De klant begrijpt niet hoe het product werkt
  5. Het product werd te laat geleverd

U kunt deze problemen al op voorhand vermijden of beperken. Bekijk snel onze tips!

 

Tip 1: Geef meer info op uw productpagina’s

Een verkeerde maat besteld, een artikel dat niet aan de verwachtingen voldoet of een product waarvan de handleiding wel Chinees lijkt? Door te investeren in een website boordevol informatie kunt u het aantal retourzendingen verminderen.

 

Maak het product zo tastbaar mogelijk

Het nadeel van online winkelen is dat de klant de producten niet kan aanraken of proberen voor de aankoop. Kom hieraan tegemoet door op elke productpagina zo veel mogelijk waardevolle informatie te geven.

Op de site van Zalando vindt u naast de standaard info ook een tab die de specifieke pasvorm van het kledingsstuk uitlegt. In combinatie met veel gedetailleerde foto’s krijgt de klant een realistisch beeld van elk artikel. Let er wel op dat u waarheidsgetrouwe foto’s gebruikt om geen foute verwachtingen te creëren. U maakt uw website nog extra waardevol door klanten te vragen om reviews te posten met hun mening over de pasvorm of door maattabellen toe te voegen.

 

Begeleid uw klant tijdens het aankoopproces

In een fysieke winkel kan een klant zich tot een bediende richten met vragen over de producten waarin hij geïnteresseerd is, waardoor hij een weloverwogen keuze maakt. U kunt een dergelijke service ook op uw website aanbieden.

 

Vandenborre leidt je per productcategorie aan de hand van een vragenlijst door haar gamma, zodat elke klant enkel een lijst krijgt van producten die aan zijn vereisten voldoen.

 

Coolblue heeft een YouTube-kanaal waarop een medewerker uitvoerig uitleg geeft over de werking van het artikel.

  

Tip 2: Verbeter uw verzendingsproces

Als uw klanten aangeven dat ze een verkeerd of een beschadigd product ontvangen hebben, is het tijd om uw verzendproces onder de loep te nemen. Bekijk de verpakking die u gebruikt en bouw een extra controle in voor uw producten de deur uitgaan. Bij een late levering spreekt u zo snel mogelijk de verzendingsfirma aan. Het is belangrijk om met een betrouwbare partner samen te werken en heel duidelijk over de leveringstermijnen te communiceren op uw website.

 

Tip 3: Een goed retourproces biedt ook u voordelen

U kunt natuurlijk niet alle retourzendingen vermijden, maar u kunt er wel voor zorgen dat de werklast die retourzendingen met zich meebrengen, zo laag mogelijk ligt. Een goede retourprocedure zorgt ervoor dat klanten u minder moeten contacteren voor problemen bij het terugzenden en straalt ook af op het imago van uw webshop. Easy Retour van bpost biedt:

  • De mogelijkheid om de reden voor de retour te vragen aan uw klanten, zodat u hier nadien kan op inspelen.
  • Gemak voor uw klanten omdat u hen een retourlabel aanbiedt.
  • Met Easy Retour Print Free heeft uw klant zelfs enkel een smartphone nodig om zijn producten te retourneren.

Ontdek de andere voordelen van Easy Retour Print Free in dit artikel.

 

Wilt u ook graag minder retourzendingen ontvangen?

Contacteer ons voor advies op maat

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.

Gerelateerde artikelen

Tips, Marketing, E-commerce, Logistiek
bpost zet alles op alles voor zorgeloze én magische feesten
EOY Campaign
30 oktober 2024
- 4 Minuten leestijd
EOY Campaign
E-commerce, Klantendienst, Logistiek
Nieuwe wet: webshops moeten minstens twee leveringsopties aanbieden
parcel locker bpost
22 augustus 2024
- 3 Minuten leestijd
parcel locker bpost
E-commerce, bpost product, Logistiek
Feestwebshop Studio Lala heeft zijn logistieke zaakjes goed op orde
Studio Lala Party items
22 augustus 2024
- 5 Minuten leestijd
Studio Lala Party items
E-commerce, Internationaal, Logistiek
Plutosport (NL) kiest voor de logistieke nummer één van België
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
14 juni 2024
Richard Bakker _ Pluto Sport works with bpost
E-commerce, bpost product, Logistiek
BBODY, deelt haar gezonde kijk op de nieuwe pakjesophaling
Recurrent Collect-All-In used by BBody
12 juni 2024
Recurrent Collect-All-In used by BBody