Delicatessenzaak Mr. Georges vertaalt de authenticiteit van het winkelconcept door in communicatiestrategie met Paper Mail.
Hoe zet je een vernieuwend retailconcept met authenticiteit als kernwaarde ook authentiek in de markt? Delicatessenzaak Mr. Georges is een marketingcase voor fijnproevers waarin een doordacht productaanbod, persoonlijke service en impactvolle communicatie samenkomen. De bezieler van Mr. Georges is Lode Vande Vyvere. Hij licht toe waarom Paper Mail via huis-aan-huisbedeling zo’n belangrijke rol speelt in de mediamix.
Een innovatief retailconcept
Lode Vande Vyvere deed zijn huiswerk grondig. Na een opleiding bij Delhaize broedde hij op een retailconcept waarin alles draait op authenticiteit. Het concept was geboren: lekker eten brengt mensen samen. Foodlovers krijgen de kwaliteitsproducten die voor een onvergelijkbare ervaring zorgen. De pay-off van Mr. Georges vat het heel goed samen: handpicked quality food. Lode reist Europa en België rond om authentieke producten met een verhaal te selecteren. Hij zoekt leveranciers en producenten die geen industriële producten aanbieden. Je treft vlees aan van natuurlijk gekweekte dieren uit eigen land en zuiderse producten die ambachtelijk worden gemaakt. Alles moet passen binnen de drie pijlers van Mr. Georges: ambachtelijk, vers en vriendelijk. De verkooppunten van Mr. Georges zijn ingebed in de winkels van Delhaize. Vandaag zijn er 11 vestigingen en dat aantal groeit gestaag.
Paper Mail als authentiek medium
Mr. Georges roept de wereld op van de kruidenier van vroeger. Dat gevoel moet ook doorklinken in de communicatie. Uiteraard is er een website, een webshop en social media, maar Lode Vande Vyvere kiest ook heel bewust voor papier. “Voor de opening van een nieuwe vestiging sturen we via een gerichte huis-aan-huisbedeling via bpost een postkaart.
De handgeschreven tekst zorgt voor een persoonlijke toets en de stijl is warm en uitnodigend. Als teaser vermelden we het geschenkje dat ze krijgen. Om het helemaal af te maken, zit er een afbeelding van een postzegel op. Daardoor lijkt het volledig op een postkaart. Deze aanpak stimuleert het winkelbezoek sterk. Er zijn zelfs klanten die Mr. Georges graag willen bedanken!”
Meer inspiratie voor een postkaart
Mr. Georges werkt met een huis-aan-huiskrantje om het concept en het aanbod te verduidelijken. Storytelling is immers het hart van het merk. Door deze strategie ontstaat er een nauwe betrokkenheid. “We leggen in onze krant bijvoorbeeld uit waarom we voor BRASVAR varkensvlees kiezen, afkomstig uit de streek van Nevele. Onze partners Kristof en Angelique kweken daar duurzaam en biologisch. Zij leggen de lat heel hoog. Ze zorgen zelf voor de voeding en het resultaat proef je.”
De kracht van huis-aan-huis-bedeling
De krant wordt afzonderlijk verdeeld en belandt dus niet tussen de stapel folders. “Kwaliteit primeert voor ons én we willen ons verhaal uitgebreid vertellen. Het is een investering maar die viel goed mee voor een afzonderlijke huis-aan-huisbedeling. Uiteindelijk vertaalt deze aanpak zich in een hogere zichtbaarheid, een hogere kwaliteitsuitstraling en meer impact. Als lokale ondernemer sta je via selectieve huis-aan-huisbedeling dichter bij je klanten en dat merken we aan de respons op onze acties.”