In 2020 lanceerden we elkzaakonline.be als onderdeel van onze bredere strategie om KMOs te ondersteunen bij alle uitdagingen die komen kijken bij e-commerce, breder dan enkel het logistieke aspect. In dat kader staat Esmé terryn, onze e-commerce expert, dagelijks KMOs bij met raad en daad. Wat zijn volgens haar de grootste valkuilen voor een KMO die van zijn webshop een succes wil maken?
Tijdens de eerste corona-golf lanceerden we bij bpost het online platform Elke Zaak Online. Op deze manier wilden we handelaars helpen om makkelijk een eigen webshop op te starten, op het moment dat fysieke winkels door de gezondheidscrisis de deuren moesten sluiten. De grote populariteit van dit platform maakte duidelijk dat e-commerce volop leeft, maar dat lokale handelaars niet altijd zelf de nodige achtergrondkennis hebben. Esmé terryn is één van onze e-commerce experts. Ze staat klaar om grote en kleine ondernemers verder te helpen met hun vragen over online verkopen.
Uitdagingen op het vlak van e-commerce
E-commerce is helemaal niet nieuw, maar toch blijken heel wat webshopeigenaars nog steeds tegen bepaalde problemen aan te lopen. “Bij kmo’s is tijdsgebrek bijvoorbeeld vaak een struikelblok” merkt Esmé op. Veel kleine ondernemers onderschatten hoeveel tijd een webshop in beslag neemt, zeker als ze ook nog een fysieke winkel hebben of als hun online verkoop plots een vlucht neemt.
“Het grootste probleem is toch dat kleine handelaars vaak te hoge verwachtingen hebben wanneer ze een webshop opstarten”, vertelt Esmé. Zo denken ze dat online verkopen vrij makkelijk is, maar hebben te weinig achtergrondkennis op het gebied van marketing, waardoor het vaak moeilijk opboksen is tegen de vele concurrenten. Grotere webshops hebben die kennis intussen wel en krijgen zo heel wat online shoppers in hun e-winkel. “Maar,” nuanceert Esmé, “zij kunnen vaak wel nog werken aan de gebruiksvriendelijkheid van hun webshop bijvoorbeeld.”
Tips van de expert
Tijdens de 1-op-1-gesprekken die ondernemers kunnen aanvragen, geeft Esmé webshopeigenaars advies op maat. In deze blog deelt ze graag al enkele gouden tips.
1. Bepaal je doelgroep
De doelgroep van je zaak en je producten kennen, is essentieel voor wie online wil verkopen. Esmé verwoordt het zo: “Als je geen doelgroep bepaalt, kan je beter geen webshop starten. Het is alsof je met een heel groot kanon zou schieten, in de hoop dat je iemand raakt.” Met andere woorden: hoe aanlokkelijk het ook lijkt om bij een breed publiek reclame te maken, je zal meer verkopen als je je richt tot de mensen die echt geïnteresseerd zijn in je producten.
Ga dus op zoek naar je ideale klanten. Data zijn hierbij het ideale hulpmiddel. Laat klanten bijvoorbeeld een account aanmaken op je webshop, zodat je hen nog beter leert kennen. Op basis van de gegevens die klanten daar achterlaten, kan je verschillende persona maken. Een persona is een fictief persoon die een bepaalde doelgroep vertegenwoordigt. De kenmerken en interesses van deze persona helpen je om marketingacties op te zetten waarmee je effectief je doelgroep bereikt.
2. E-mailmarketing is niet dood
Met de strenge GDPR-richtlijnen denken retailers al eens dat het geen nut meer heeft om aan e-mailmarketing te doen. Dat klopt echter niet. E-mail is nog steeds een goede manier om je ideale klant te bereiken. Van alle marketingkanalen heeft e-mail de hoogste ‘return on investment’. Het succes van een marketingcampagne hangt natuurlijk wel af van de kwaliteit van de mails die je uitstuurt. Drie basisvoorwaarden zijn hierbij van tel.
- Variërende content: wissel de content van je e-mails af. Pure verkoopmails met kortingen worden maar door een kleine groep consumenten geapprecieerd. Probeer te variëren: inspireer, geef tips en vul aan met unieke deals.
- Consistentie: zorg dat je je doelpubliek op regelmatige basis mailt, zodat je webshop ‘top of mind’ blijft bij je (potentiële) klanten. Let wel op van overdaad, stuur bijvoorbeeld maximaal een keer per week een inspiratiemail. In specifieke periodes (bijv.: het autosalon, solden, Batibouw …) kan het wel interessant zijn om vaker te mailen.
- Doelgroep: pas de inhoud van je mails aan de interesses van je klanten aan. Je stuurt dus best niet één mail naar je hele klantenbestand. Het is heel wat effectiever om je mailinglijst op te splitsen in verschillende subgroepen op basis van – bijvoorbeeld – het aankoopgedrag van je klanten.
Aarzel niet om een pop-up op je website je plaatsten waarmee bezoekers zich voor je nieuwsbrief kunnen inschrijven.
3. Voorzie een marketingbudget
Hoe leuk je producten ook zijn, ze verkopen zichzelf niet. Voorzie dus ook best een marketingbudget waarmee je aan het werk kan. Want sociale media zijn heel goede kanalen, maar dat beseffen de eigenaren van deze platformen natuurlijk ook. De algoritmes van bijvoorbeeld Facebook en Instagram zorgen ervoor dat maar 5% van je volgers je niet-betalende, organische posts te zien krijgen. Om je boodschap aan een groter publiek te laten zien, is het dus sterk aangeraden deze posts met betalende berichten aan te vullen.
Maar voor welke content betaal je best, en wat post je organisch? Dat hangt af van je doelgroep. Consumenten die je product al kennen en er gericht naar op zoek gaan, kan je vaak al bereiken door goed in te zetten op SEO en door consistent te posten op sociale media. Wil je eerder potentiële klanten inspireren en laten kennismaken met je aanbod, dan investeer je beter in betalende posts.
Het is ook een goed idee om een deel van je marketingbudget te reserveren voor professionele foto’s. Gedetailleerde foto’s waarop alle aspecten van je producten getoond worden, zijn een grote meerwaarde voor je webshop. Beperk je niet tot productfoto’s, maar voorzie ook sfeerfoto’s met mensen op, die je klanten kunnen inspireren.
Ontvang jij ook graag advies van onze e-commerce expert op maat van jouw webshop? Maak hier jouw afspraak >
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig tips en tricks.