Black Friday, solden, sinterklaas, de kerstperiode … Het zijn momenten waarop webshops een pak meer bezoekers over de vloer krijgen. Maar hoe kan u ervoor zorgen dat deze koopjes- en pakjesjagers ook na hun aankoop de weg naar uw online winkel blijven vinden? Ontdek snel onze tips om van een eenmalige shopper een trouwe klant te maken.
Veel webshops focussen vooral op het werven van nieuwe klanten, maar het is belangrijk om ook aan bestaande klanten de nodige aandacht te schenken. Het kost namelijk 5 tot 25 keer meer om een nieuwe klant aan te trekken, dan om een bestaande klant opnieuw een aankoop te laten doen. Maar hoe bindt u een klant aan uw bedrijf?
1. Gebruik de kracht van e-mail
E-mail is een heel eenvoudige manier om de band met uw klanten te versterken. U kan klanten een paar dagen na hun aankoop een mailtje sturen met leuke weetjes over uw bedrijf of met interessante informatie over het product dat ze kochten. Wie bijvoorbeeld een airfryer koopt bij Coolblue, ontvangt enkele dagen later een e-mail met een link naar een lijst handige airfryer-recepten.
E-mail is ook het geschikte kanaal om een persoonlijke band met uw klanten op te bouwen en te tonen dat u hen kent. Zo kan u als online boekenwinkel de klanten die vaak boeken van Pieter Aspe kopen via mail uitnodigen voor een exclusieve voorverkoop van het nieuwste boek van deze auteur.
Lees hier meer over het opzetten van een succesvolle mailstrategie en het verzamelen van relevante e-mailadressen.
2. Kies voor een aantrekkelijk loyaliteitsprogramma
Getrouwheidsprogramma’s zijn er in alle maten en kleuren. Kies een programma dat bij uw klanten past. Zo werkt Vente-Exclusive.com met een gelaagd loyaliteitsprogramma: klanten worden op basis van het aantal aankopen in een gouden, zilveren, bronzen of blanco categorie ingedeeld. Hoe hoger de categorie, hoe eerder de klanten toegang krijgen tot flash-sales van Vente-Exclusive.com. Klanten krijgen ook te zien hoeveel punten ze nog van de volgende categorie verwijderd zijn en worden zo gestimuleerd om vaker bij deze site te kopen.
IKEA gooit het over een andere boeg. Met hun IKEA FAMILY-programma maken ze hun trouwe klanten lid van een hechte familie die van heel wat voordelen geniet in vergelijking met ‘gewone’ klanten. IKEA FAMILY-leden krijgen kortingen in het restaurant, worden uitgenodigd op exclusieve workshops en hebben zelfs hun eigen assortiment.
3. Maak indruk bij elke levering
U kan uw trouwe klanten ook belonen door een kleine attentie bij hun aankoop toe te voegen. Dit kan een kortingsbon voor een volgende aankoop zijn, maar ook kleine cadeautjes maken de klant blij. Zo ontvingen de klanten van Torfs in het voorjaar bij de levering van een online bestelling een tube voetencrème, om hun voeten helemaal zomerklaar te maken.
Ook door maximaal op de leveringswensen van klanten in te spelen, kunt u hen aan uw webshop binden. bpost onderzoekt continu welke factoren de levering positief en negatief beïnvloeden. Die factoren zijn ook voor uw webshop van belang: ze bepalen mee of uw klant zijn ervaring met uw webshop positief of negatief beoordeelt. Bekijk in ons trendrapport wat online klanten momenteel belangrijk vinden
Heb je nog vragen over dit artikel of andere? Dan kan je terecht bij onze e-commerce expert en ontvang je advies op maat van je zaak. Plan een gratis videogesprek van 1 uur via elkezaakonline.be