Veelgestelde vragen
Hoe kunnen we je helpen?
152 vragen
over « AUB postbode »
Filteren:
Particulier
Je kan dit weten aan de hand van de barcode van je zending. Alle zendingen met een barcode kan je online volgen, tenzij deze met de letter ‘U’ begint.Een barcode met de letter 'U' kan je niet volgen en wordt enkel gebruikt om de invoerprocedure mogelijk te maken in het land van bestemming.
De barcode vind je in onze communicatie over je zending (My bpost app, e-mail of sms), op het ontvangstbewijs van het Postkantoor en op het afwezigheidsbericht van de postbode.
Om je zending te volgen, moet je de volledige barcode invoeren via Track & Trace of in de My bpost app.
Mijn pakje volgen
187
Particulier
Het adres dat je terugvindt via Track & Trace, de aankondigingsmail of in de My bpost app is gebaseerd op het adres dat de afzender aan bpost heeft gecommuniceerd.Het adres is niet mijn huidige adresJammer genoeg kunnen we het niet wijzigen. De zending zal op het vermelde adres worden geleverd. Kijk na of je profielgegevens up-to-date zijn in de webshop waar je hebt besteld.Het adres is fout of onvolledigMerk je dat het leveringsadres fout of onvolledig is, dan kan je dit in sommige gevallen nog wijzigen via de My bpost app of via Track & Trace. Op voorwaarde dat:
- Je pakje is nog niet in ons sorteercentrum aangekomen.
- Het juiste adres heeft dezelfde postcode als het foute adres.
- Het leveringsadres is een thuisadres en geen adres van een Afhaalpunt.
- Je pakje verzonden is vanuit België.
Mijn pakje volgen
187
Particulier
De meeste afzenders hebben vaste afspraken met bpost voor verloren pakjes. Alleen de afzender kan een klacht indienen voor een verloren pakje omdat de afzender bpost betaalt voor de verzending.
Hij moet hiervoor wel bepaalde termijnen respecteren maar ondertussen kan hij, in samenspraak met jou, beslissen om het pakje opnieuw te sturen of om je terug te betalen.
Heeft je pakje toch al een status Afgeleverd op onze Track & Trace, maar je hebt het niet ontvangen? Kijk dan nog even volgende mogelijkheden na voor je je afzender contacteert:
- Vraag na of iemand anders (je buur of medebewoner) je pakje heeft ontvangen.
- Als het om een klein pakje gaat, kan het zijn dat de postbode het in de brievenbus heeft afgeleverd.
- Je pakje kan ook afgeleverd zijn volgens je leveringsvoorkeuren (meteen in een Afhaalpunt, op je veilige plaats, bij je buur).
- Kijk ook zeker na of je geen afwezigheidsbericht van de postbode in je brievenbus hebt ontvangen. Daarop staat waar je pakje naartoe is.
Bij de levering, Pakje is nog onderweg
550, 551
Particulier
In dit geval komt je pakje van buiten de EU, ook al is het besteld via een Europese webshop. Sommige webshops verzenden hun producten rechtstreeks uit het land van herkomst. Als dit buiten de EU ligt (bv. het Verenigd Koninkrijk), dien je rekening te houden met eventuele douanekosten. Kijk daarom steeds goed het afzendadres van je pakje na als je iets online bestelt. Je kan je pakje altijd weigeren wanneer de postbode het aanbiedt aan je deur.
Eventuele douanekosten moet je op voorhand betalen, zodra het pakje België binnenkomt. Je kan deze kosten online betalen via de My bpost app of via Track & Trace. Ook daar kan je de zending weigeren als je dat wil. Als je weigert, wordt je pakje automatisch teruggestuurd naar de afzender.
Douane, Mijn pakje opvolgen
206, 207
Particulier
Is er iets misgelopen met je post, zending of pakje? Dat is natuurlijk vervelend. Gelukkig zijn er verschillende manieren om je probleem op te lossen.Via een online formulier (snelste weg)Kies je specifieke situatie hieronder en vul het online formulier in dat er bij hoort.Pakje beschadigd, verloren of niet bezorgd > Post niet of maar gedeeltelijk ontvangen >Niet tevreden over postbode> Pakje niet geleverd volgens mijn leveringsvoorkeuren >Klacht over de Verhuisdienst >Heb je toch nog een andere klacht? Bel dan onze klantendienst op 02 278 51 26.Maandag - vrijdag : 08.00 - 12.30 u.13.00 - 18.00 u.Zaterdag :09.00 - 13.00 u.
Klantendienst
306
Particulier
Als de bestemmeling niet thuis is, laat de postbode een afwezigheidsbericht achter. De bestemmeling heeft dan 15 kalenderdagen tijd om je aangetekende zending met ontvangstbewijs af te halen (in het Postkantoor of PostPunt vermeld op het afwezigheidsbericht).
Als de bestemmeling je zending niet afhaalt binnen de 15 kalenderdagen, wordt deze terug naar jou verzonden. Zorg er dus voor dat je naam en adres duidelijk vermeld staan op je zending.
Verzenden met ontvangstbewijs, Volgen
144, 150
Particulier
Je kan een aanvraag indienen, via de dienst AUB Postbode, zodat een postbode bij je langskomt om je brief te verzenden voor jou.
AUB Postbode, Ik ben mobiel beperkt, Voorbereiden van een brief of kaart
171, 631, 639
Particulier
Als je je eigen adres op de achterkant van de omslag schreef, dan komt de brief terug naar jou.
Staat je adres niet op de achterkant, dan zal de postbode de ontvanger vragen om eerst de verzendkosten te betalen. Niet contant, maar in de vorm van postzegel(s) op een gele portokaart. Die moet de ontvanger dan posten. Als we zijn portokaart hebben ontvangen, bezorgen we hem je brief of kaart.
Frankeren en adresseren, Voorbereiden van een brief of kaart
171, 174
Particulier
Als de postbode bij je aanbelt om jou een pakje te bezorgen, dan kan je hem ook een ander pakje meegeven dat je wil verzenden. Handig als je bijvoorbeeld een pakje wilt retourneren naar een webshop. Er zijn wel een paar voorwaarden om je pakje te kunnen meegeven met de postbode:
- Je pakje moet verzendklaar zijn met het verzend- of retouretiket erop gekleefd.
- Je pakje mag niet meer dan 30 kg wegen.
- De postbode aanvaardt enkel je pakje als hij op jouw adres een ander pakje moet afleveren. Je kan het dus niet zomaar bij je brievenbus klaarleggen.
Hoe werkt het?, Pakje voorbereiden, Pakjes afgeven
220, 236, 237
Particulier
Om je pakje te kunnen verzenden of retourneren met de postbode gelden de volgende voorwaarden:
- De postbode moet eerst bij je thuis een pakje afleveren op jouw adres. Je kan het dus niet zomaar klaarleggen aan de deur of de postbode in de straat aanspreken.
- Je pakje mag niet meer dan 30 kg wegen.
- Je mag maximum 2 pakjes per keer meegeven met de postbode.
- Je pakje moet verzendklaar zijn met een verzend- of retouretiket van bpost erop.
Hoe werkt het?, Pakje voorbereiden, Pakjes afgeven
220, 236, 237
Particulier
Nee, je kan niet kiezen om er toch nog een te ontvangen. De postbode bezorgt enkel nog een afwezigheidsbericht in je brievenbus wanneer:
- we je digitaal niet kunnen bereiken (via e-mail of My bpost app).
- je pakje is verzonden door een particulier.
Ik heb geen afwezigheidsbericht ontvangen
204
Particulier
De postbode bezorgt enkel nog een afwezigheidsbericht in je brievenbus wanneer:
- We je digitaal niet kunnen bereiken. Wanneer de afzender bijvoorbeeld ons je e-mailadres niet heeft doorgegeven. Of als je nog geen bpost-account of leveringsvoorkeuren hebt ingesteld.
- Je een pakje ontvangt van een particulier. Dat kan bijvoorbeeld een cadeautje zijn of iemand die je persoonlijk een pakje opstuurt.
Ik heb geen afwezigheidsbericht ontvangen
204
Particulier
Net zoals je een pakje verzendt. Als de doos van je pakje nog in goede staat is, kan je die gebruiken om je pakje terug te sturen. Verwijder wel het originele verzendetiket, of plak je retouretiket erover. Check altijd eerst de instructies van de oorspronkelijke afzender of je nog iets moet doen voor je je retourzending naar een Afgiftepunt brengt of als je ze meegeeft met de postbode.
Pakje voorbereiden
236
Particulier
Ja, dat kan, zolang je retourzending via bpost is geregeld. Afhankelijk van het Afgiftepunt dien je wel rekening te houden met de afmetingen van je pakje.Afgifte van je retourzending in een Postkantoor of PostPuntGeef je je retourzending af in een Postkantoor of PostPunt, dan mag de langste zijde van je pakje maximaal 1,5 m lang zijn en de totale lengte (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte) maximaal 3 m zijn.Afgifte van je retourzending in PakjesautomaatGeef je je retourzending af in een Pakjesautomaat, hou dan rekening met de volgende maximale afmetingen: 42 x 31 x 58 cm.Afgifte aan de postbodeJe kan je retourzending ook meegeven met de postbode als die een pakje bij je komt leveren. Zorg dat je retourzending verzendklaar is, met het retouretiket erop, en niet meer dan 30 kg weegt. Zo kan het meteen mee. Hou er rekening mee dat de postbode je pakje kan weigeren als het niet aan de voorwaarden voldoet, of als hij het pakje niet veilig kan meenemen.Retourzending laten ophalenAls je dat wil, komen we je retourzending bij je ophalen. Je pakje mag dan maximaal 30 kg wegen. Ook dan mag de langste zijde maximaal 1,5 m lang zijn en de totale lengte (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte) maximaal 3 m zijn. Het tarief voor een afhaling hangt af van waar we je pakje moeten komen afhalen.
Zo'n afhaling vraag je online aan, of telefonisch op het nummer 02 278 50 44.
Vraag je een afhaling online voor 11.30 uur aan of telefonisch voor 12 uur, dan komt de postbode je pakje(s) dezelfde dag nog ophalen tussen 12 en 17 uur. Contacteer je ons later op de dag, dan komt hij de volgende werkdag langs.
Kleef op elk pakje een verzendetiket van bpost. Dat etiket is niet inbegrepen in de prijs van de afhaling op aanvraag.Vind een Afgiftepunt
Hoe werkt het?, Pakje voorbereiden
236, 237
Particulier
Je hebt 2 mogelijkheden.
De oorspronkelijke afzender heeft een retouretiket voorzien:
- Plak het retouretiket op de doos.
- Breng het pakje naar een Postkantoor, Postpunt, PakjesPunt of Pakjesautomaat van bpost, geef het mee aan de postbode als die jou een pakje komt leveren, of laat het afhalen.
- Koop een verzendetiket online, via de eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Het tarief hangt af van het gewicht en het formaat van je pakje en de bestemming.
- Plak het op de doos en geef je pakje af bij bpost of laat het afhalen.
Hoe werkt het?, Pakje voorbereiden
236, 237
Particulier
Als je dat wilt, komen we je retourzending bij je thuis ophalen. De prijs voor de dienst ‘Afhaling op aanvraag’ hangt af van waar we je pakje moet komen afhalen.
Zo'n afhaling - een collect - vraag je best online aan.
Vraag je een afhaling online voor 11.30 u. aan of telefonisch voor 12.00 u., dan komt de postbode je pakje(s) dezelfde dag nog ophalen tussen 12.00 u. en 17.00 u. Contacteer je ons later, dan komt hij de volgende werkdag langs.
Kleef op elk pakje een bpost-verzendetiket. Dat etiket is niet inbegrepen in de prijs van de afhaling op aanvraag.
Je kan verschillende pakjes in 1 keer laten ophalen: maximaal 1,5 m³ en 500 kg per ophaling. Elke pakje mag maximaal 30 kg wegen.
Hoe werkt het?, Pakje voorbereiden
236, 237
Particulier
Met Mijn Post in de My bpost app kan je inkomende post zien, nog voor je postbode die in je brievenbus bezorgt. Je krijgt een afbeelding van je persoonlijke post (uiteraard van de buitenkant … ), die je later die dag in je brievenbus ontvangt.De gloednieuwe functie is een bètaversie en is nog niet voor iedereen beschikbaar. Maar onze community met bètatesters groeit, dus misschien maak jij er binnenkort ook deel van uit. Of je activeert Mijn Post, zodra de functie voor het grote publiek gelanceerd is.
Mijn Post
194
Particulier
Onze sorteermachines detecteren automatisch dat je post naar het nieuwe adres moet. Die post krijg je even snel als je andere brieven en kaarten. Een klein deel van de postverdeling gebeurt manueel. Die post komt eerst naar het distributiekantoor in de buurt van je oude adres en wordt dan teruggestuurd naar het sorteercentrum om naar je nieuwe adres te gaan. Je ontvangt die geadresseerde brieven een dag later.
Hoe werkt het?
77, 83, 93
Particulier
Jammer genoeg stuurt bpost geen pakjes door met de Verhuisdienst. De postbode levert je pakje op het adres dat je opgaf. Je kan eventueel via de leveringsvoorkeuren van je oud adres je pakje laten leveren bij een van je vorige buren, of in een afhaalpunt in die buurt
Er loopt iets mis, Hoe werkt het?
77, 82
Particulier
Het spijt ons dat je niet tevreden bent over het gedrag van onze postbode. Als dat verschillende keren is gebeurd, kan je dat online melden. We zullen je contactgegevens opvragen zodat we dit met de juiste postbode kunnen bespreken.
Je kan dat melden via het online formulier onderaan deze pagina.
Mijn postbode
308
Particulier
Het spijt ons dat onze postbode zijn taak niet goed heeft uitgevoerd. Als dat verschillende keren is gebeurd, kan je dat online melden of telefonisch contact met ons opnemen. We zullen je contactgegevens opvragen zodat we dit met de juiste postbode kunnen bespreken.
Je kan dat melden via het online formulier.
Mijn postbode
308
Particulier
Het spijt ons dat je postbode niet heeft aangebeld om je zending af te geven.
Weet dat een postbode niet verplicht is om aan te bellen als je pakje in de brievenbus past. (Tip: Via de My bpost app en Track & Trace zie je meteen als je pakje is geleverd.) Controleer ook regelmatig of je bel nog goed werkt.
Als de postbode niet heeft aangebeld voor je pakje kan je ons dit melden via het online formulier onderaan deze pagina. We zullen de barcode van je pakje en je contactgegevens opvragen zodat we dit met de juiste postbode kunnen bespreken.
De postbode heeft niet gewacht of aangebeld, Mijn postbode
201, 308
Particulier
Het spijt ons dat onze postbode een beschadiging heeft aangebracht aan je eigendom. Bij voorkeur meld je ons dit online. Zo kan je ons ook foto's van de beschadiging bezorgen. We zullen je contactgegevens opvragen zodat we de juiste postbode kunnen bepalen.
Bij voorkeur meld je ons dit via het online formulier onderaan deze pagina.
Mijn postbode
308
Particulier
Je kan je pakje verzenden door het achter te laten in een van onze Pakjesautomaten. Die vind je overal in België, in de buurt van supermarkten, stations, kantoorgebouwen ...Een pakje verzenden via een Pakjesautomaat met scherm
- Ga met je pakje, waarop reeds een verzend- of retouretiket kleeft, naar een Pakjesautomaat in je buurt.
- Scan de code op je verzendetiket of toets de barcode manueel in.
- Steek het pakje in de locker die automatisch opengaat. Als de locker te klein is, duw je op het scherm op 'Meld een probleem' en sluit je de locker. Een grotere locker gaat dan open.
- Sluit de deur en bevestig op het scherm.
- Ga met je pakje, waarop reeds een verzend- of retouretiket kleeft, naar een Pakjesautomaat in je buurt.
- Open de My bpost app en zorg dat bluetooth en locatievoorzieningen zijn ingeschakeld op je smartphone.
- Klik onderaan in de app op ‘Verzenden’ en daarna op ‘Voeg een zending toe’.
- Volg de stappen om de Pakjesautomaat en een gepaste locker te selecteren.Plaats je pakje in de locker en sluit het deurtje.
Pakjes afgeven
220, 226
Particulier
Je kan je pakje op verschillende plaatsen en manieren afgeven:
- in een Postkantoor, Postpunt of PakjesPunt
- tot maximum 20 pakjes per dag met een totaal maximum volume van 500 kg of 1,5 m³.
- in sommige kantoren vind je speciale Pakjesbussen waarvan sommige uitgerust zijn met een scanner om een afgiftebewijs te ontvangen.
- in een Pakjesautomaat
- aan de postbode als hij net een pakje bij jou komt leveren. Meer info over je pakje meegeven met de postbode.
- je kan het tegen betaling thuis laten afhalen
- in een MassPost Center (vanaf 20 tot 250 pakjes per dag, afgifte met of zonder afspraak)
Pakjes afgeven
220, 226
Particulier
Je vindt de verschillende verschillende Afgiftepunten en hun openingsuren:
- Via ‘Vind een Afgiftepunt’
- In de online verzendtool als je een verzendetiket aanmaakt
Pakjes afgeven
220, 226
Particulier
Je hoeft niet per se naar het Postkantoor of PostPunt om je pakje te verzenden.
- Je kan het ook meegeven met de postbode op het moment dat hij een pakje bij jou komt leveren. Meer info over je pakje meegeven met de postbode.
- Je kan het ook tegen betaling laten ophalen bij je thuis.
Pakjes afgeven
220, 226
Particulier
Om je pakje te kunnen verzenden of retourneren met de postbode gelden de volgende voorwaarden:
De postbode moet eerst bij je thuis een pakje afleveren op jouw adres. Je kan het dus niet zomaar klaarleggen aan de deur of de postbode in de straat aanspreken.
- Je pakje mag niet meer dan 30 kg wegen.
- Je mag maximum 2 pakjes per keer meegeven met de postbode.
- Je pakje moet verzendklaar zijn met een verzend- of retouretiket van bpost erop.
Pakjes afgeven
220, 226
Particulier
Je pakje met oude elektro meegeven is gratis. Hou er wel rekening mee dat de postbode pas je pakje zal meenemen, als die eerst bij jou moet aanbellen om je een pakje te leveren. Je pakje dient ook aan de volgende voorwaarden te voldoen.
Pakjes afgeven
220
Particulier
Je kan je pakje op verschillende plaatsen afgeven:
- In een Postkantoor, Postpunt of PakjesPunt: tot maximum 20 pakjes per dag met een totaal maximum volume van 500 kg of 1,5 m³.
- In sommige kantoren vind je speciale Pakjesbussen waarvan sommige uitgerust zijn met een scanner om een afgiftebewijs te ontvangen.
- In een Pakjesautomaat
- Voor residentiële klanten: Als de postbode bij je aanbelt om jou een pakje te bezorgen, dan kan je hem ook een ander pakje meegeven dat je wil verzenden.
- je kan het tegen betaling thuis laten afhalen
- in een Masspost Center (vanaf 20 tot 250 pakjes per dag, afgifte met of zonder afspraak)
Pakjes afgeven, Verzendetiket maken
220, 224
Particulier
Ja, dat mag. Jij hoeft niet per se de verzender van het pakje te zijn. Het mag dus ook een pakje voor je buur, familielid of iemand anders zijn. Zolang het pakje voldoet aan de nodige voorwaarden kan je het met de postbode verzenden.
Pakjes afgeven
220
Particulier
Als de postbode bij jou aanbelt om een pakje te leveren, dan kan je gratis 2 pakjes met oude, kleine elektronische apparaten (bv. laptop, gsm, computermuis …) meegeven.
Je pakje moet aan de volgende voorwaarden voldoen en voorzien zijn van een Recupel-verzendlabel. Kan de postbode je pakje in de brievenbus leveren, dan zal hij niet aanbellen en kan je ook geen pakje met elektro meegeven. Wil je tegelijk een pakje voor verzending aan de postbode meegeven, dan kan je maar 1 pakje met oude elektro meegeven.
Recupel is een vzw die de inzameling en verwerking van afgedankte elektro-apparaten organiseert in België.
Recupel retour via bpost is een proefproject dat loopt tot en met 28 februari 2023. Na evaluatie kan het zijn dat bpost deze dienst blijft aanbieden.
Pakjes afgeven
220
Particulier
Als je oude elektronische apparaten (bv: hoofdtelefoon, tablet of laptop) wil meegeven aan de postbode, hou dan rekening met de volgende richtlijnen:
- De postbode moet eerst bij jou aanbellen om een pakje op jouw adres te leveren
- Je mag maximum 2 pakjes per keer afgeven aan de postbode
- Zorg dat er geen batterijen meer in je apparaten zitten
- Gebruik een stevige doos of zak, plak ze volledig dicht en kleef er een Recupel-verzendlabel
- Je pakje mag maximum 30 kg wegen
- Je pakje mag maximum 50 cm x 30 cm x 30 cm groot zijn
Pakjes afgeven
220
Particulier
Je kan kleine elektro meegeven met de postbode, zoals een kapotte mixer, hoofdtelefoon, scheermachine, tablet, smartphone, laptop ... Zowat alles wat werkt op batterijen of met een stekker. Verwijder wel eerst de batterijen voor je het apparaat in een doos steekt voor de postbode. Hou er rekening mee dat je doos of pakje aan de volgende voorwaarden moet voldoen.
Grote elektrische apparaten zoals een koelkast, oven, wasmachine … neemt de postbode dus niet mee. Hiervoor kan je altijd terecht in een recyclagepark.
Pakjes afgeven
220
Particulier
Als de postbode aanbelt om je een pakje te leveren, dan kan je de postbode maximum 2 pakjes meegeven met oude elektronische apparaten.
Wil je tegelijk een pakje voor verzending aan de postbode meegeven, dan kan je maar 1 pakje met oude elektro meegeven.
Hou er rekening mee dat je doos of pakje aan de volgende voorwaarden moet voldoen.
Pakjes afgeven
220
Particulier
Onze postbodes zijn verplicht om bij leveringen van aangetekende zendingen en pakjes aan te bellen en een minimale tijd te wachten. Jammer genoeg kan het gebeuren dat je toch een afwezigheidsbericht in je brievenbus vindt terwijl je thuis was.
Je kan hiervoor klacht indienen via ons online formulier onderaan deze pagina. Hou je afwezigheidsbericht alvast bij de hand, want je hebt het nodig om het formulier te vervolledigen.
Ik ben niet thuis, Mijn aangetekende zending werd verkeerd geleverd, Volgen
154, 155, 158
Particulier
Kijk eerst even na of je aangetekende zending geen uitzondering is waarvoor verplicht een handtekening nodig is. In dat geval mag de postbode je aangetekende zending niet in je brievenbus steken.Is je aangetekende zending geen uitzondering, maar liep er toch iets mis? Dan kan je een klacht indienen via het online formulier.
Rechtstreeks in je brievenbus
546
Particulier
Bij bpost kan je je recyclagezak met Nespresso-capsules inleveren:
- aan het loket van elke Postkantoor of PostPunt
- aan de postbode als hij een pakje bij jou aan de deur komt leveren
Diensten in het Postkantoor
241
Particulier
Het spijt ons dat je postbode niet heeft aangebeld om je zending af te geven.
Weet dat een postbode niet verplicht is om aan te bellen als je pakje in de brievenbus past. (Tip: Via de My bpost app en Track & Trace zie je meteen als je pakje is geleverd.)
Controleer ook regelmatig of je bel nog goed werkt.
Belt de postbode regelmatig niet aan bij jou, meld het via ons online formulier. We zullen je contactgegevens opvragen zodat we dit met de juiste postbode kunnen bespreken.
Bij de levering, Niet tevreden over postbode
551, 552
Particulier
Van zodra je verzendetiket is aangemaakt en je een betaalbevestiging krijgt, kan je het etiket helaas niet meer wijzigen. Als je zelf het etiket wijzigt (bv. naam of adres) met balpen wordt je zending ongeldig en zal de postbode ze niet bezorgen. We raden je aan om in dit geval een nieuw verzendetiket aan te maken.
Voorbereiden
148
Particulier
Je kan een aangetekende zending met ontvangstbewijs op 2 manieren aanvragen:
- Via de My bpost app
- In een Postkantoor of PostPunt
- Open de app en kies ‘aangetekende zending’ uit de lijst van producten die je kan verzenden.
- Selecteer bij de extra opties voor “digitaal bericht van ontvangst”.
- Rond je bestelling af en je ontvangstbewijs is aangevraagd.
- Nadat de postbode je aangetekende zending heeft bezorgd bij de bestemmeling, ontvang jij het afgetekende ontvangstbewijs in de app.
- Ga naar een Postkantoor of PostPunt en vraag naast een afgiftebewijs om een ontvangstbewijs.
- Vul beide documenten in.
- Vink het vakje ontvangstbewijs aan op het etiket met de streepjescode en op het afgiftebewijs.
- Kleef het ontvangstbewijs op de achterkant van de zending door een van de zelfklevende strookjes op de voorkant van de zending te vouwen.
- Geef je zending met ontvangstbewijs en afgiftebewijs af in een Postkantoor of PostPunt.
- Nadat de postbode je aangetekende zending heeft bezorgd bij de bestemmeling, ontvang jij je het afgetekende ontvangstbewijs erna in je brievenbus.
Verzenden met verzekering op maat, Voorbereiden
145, 148, 152
Particulier
Nee, als je mandaat hebt gegeven, belt de postbode niet meer aan voor gewone aangetekende zendingen. Hij steekt die dan rechtstreeks in je brievenbus.
Bij de volgende soort aangetekende zendingen heeft de postbode wél nog je handtekening nodig:
- Met een ontvangstbewijs, onder andere gerechtsbrieven
- Uit het buitenland waarvoor je invoerkosten moet betalen
- Met een verzekering op maat omdat het een waardevolle zending is
- Voor verkiezingen
- Die te groot zijn voor je brievenbus
- Ook als je brievenbus niet conform en niet veilig is, bijvoorbeeld open of vol
Rechtstreeks in je brievenbus
546
Particulier
Als je je post door ons laat bewaren omdat je tijdelijk niet thuis bent, bewaren we ook je aangetekende zendingen. De postbode zal aanbellen om ze te overhandigen, of ze meteen in je brievenbus bezorgen als je je leveringsvoorkeuren voor aangetekende zendingen hebt geactiveerd.
Rechtstreeks in je brievenbus
546
Particulier
We doen er alles aan om dat te vermijden.
- Je aangetekende zending komt niet met de gewone post, maar met een speciale bezorging.
- Je postbode krijgt ook speciale richtlijnen voor de levering, bijvoorbeeld of je zending gewoon in de brievenbus mag. Als je aangetekende zending is bezorgd, verandert hij de status van de zending naar 'Afgeleverd in je brievenbus' en ontvang je een e-mail.
Rechtstreeks in je brievenbus
546
Particulier
Bij een overlijden kan je als familielid het mandaat stopzetten. Dat doe je via het online formulier onderaan. Is de postbode op de hoogte van het overlijden of heb je het mandaat stopgezet? Dan zal de postbode bij een aangetekende zending een briefje in de bus steken. Daarmee kan een familielid de zending komen ophalen in het vermelde Postkantoor in de buurt.
Rechtstreeks in je brievenbus
546
Particulier
In sommige gevallen kan bpost het mandaat eenzijdig stopzetten:
- Als je ergens woont waar er geen gsm-bereik is. Je postbode gebruikt namelijk zijn smartphone om te weten of je een mandaat hebt, en je aangetekende zending in je brievenbus mag. Is er geen gsm-ontvangst in de buurt? Dan kan hij niet aan die informatie.
- Als we meerdere klachten krijgen over de bezorging van aangetekende zendingen in je brievenbus. Als we het mandaat stopzetten, brengen we je daar op tijd van op de hoogte.
Rechtstreeks in je brievenbus
546
Particulier
Je kan het mandaat stopzetten via de My bpost app of via het online formulier hieronder. We zetten het binnen de 5 werkdagen stop en sturen je daarvan een bevestiging via e-mail. Vanaf dan heeft de postbode geen volmacht meer om je aangetekende zendingen rechtstreeks in je brievenbus te bezorgen. Hij zal voortaan weer aanbellen om af te tekenen.
Rechtstreeks in je brievenbus
546
Particulier
Vraag even aan je huisgenoten of iemand de aangetekende zending uit de brievenbus haalde. Want in principe zet de postbode de status alleen op 'Afgeleverd bij je thuis' als de zending echt in je bus zit.
Liep er toch iets mis? Laat het ons weten via het online formulier onderaan deze pagina zodat we je aangetekende zending kunnen opsporen.
Rechtstreeks in je brievenbus
546
Particulier
Als je een mandaat geeft om aangetekende zendingen rechtstreeks in je brievenbus te ontvangen, dan ontvang je niet alle soorten aangetekende zendingen zomaar in de bus.
De postbode zal wel bij je aanbellen om een een handtekening te vragen bij de volgende aangetekende zendingen:
- Met een ontvangstbewijs, onder andere gerechtsbrieven
- Uit het buitenland waarvoor je invoerkosten moet betalen
- Met een verzekering op maat omdat het een waardevolle zending is
- Voor verkiezingen
- Die te groot zijn voor je brievenbus
Rechtstreeks in je brievenbus
546
Particulier
Je mandaat om aangetekende zendingen in je brievenbus te ontvangen is niet meer geldig als je verhuist. Wijzig je adres in de My bpost app of meld je adreswijziging via het formulier onderaan deze pagina. Binnen 5 werkdagen desactiveren we het mandaat op je oude adres en activeren we het op je nieuwe adres. Je ontvangt daarvan een bevestiging via e-mail.
Ook als je onze Verhuisdienst gebruikt, sturen we je aangetekende zendingen door naar je nieuwe adres. Maar als je mandaat nog op je oude adres staat, zal de postbode wel aanbellen om de zending af te leveren en te laten aftekenen.
Rechtstreeks in je brievenbus
546
Particulier
Je kan zelf via je leveringsvoorkeuren instellen waar je pakje naartoe gaat als je niet thuis bent. Je kan kiezen uit de volgende leveringsvoorkeuren voor je pakjes:
- Op een veilige plaats rondom je woning
- Bij een van je buren
- In een Afhaalpunt
- Rechtstreeks in een Pakjesautomaat. (De postbode komt dan niet eerst langs bij je thuis.)
- Extra voorkeuren als je pakje onderweg isWanneer een pakje naar je onderweg is, ontvang je een e-mail of melding in de app met de bezorgdatum en plaats. Je kan dan kiezen om:
- Het pakje op een ander adres in je buurt te laten leveren
- De levering met een werkdag uit te stellen
- Ik heb nog geen leveringsvoorkeuren ingesteldHeb je je leveringsvoorkeuren nog niet ingesteld, dan probeert de postbode doorgaans je pakje bij een buur of op een veilige plaats rondom je woning te leveren. Als dit niet lukt, dan laten we je weten waar je pakje naartoe gaat:
- Digitaal via de My bpost app, e-mail of Track & Trace als we je e-mailadres kennen.
- Via een afwezigheidsbericht in de brievenbus als we je digitaal niet kunnen bereiken.
- Ik heb al leveringsvoorkeuren ingesteldIn dit geval zal je pakje geleverd worden volgens je voorkeur. Alle details over je pakje en waar het naartoe is, vind je terug via e-mail, Track & Trace en in de My bpost app.
Niet thuis op het moment van levering
202
Particulier
Zodra de postbode klaar is met zijn pakjesronde, bezorgt de postbode je pakje in het dichtstbijzijnde distributiecentrum. Van daaruit wordt je pakje verder gesorteerd en gaat het richting de bestemmeling. Je kan via Track & Trace en de My bpost app steeds de status van je pakje volgen via je barcode.
Een retourzending volgen, Pakje volgen
221, 238
Particulier
Nee, dat is spijtig genoeg niet mogelijk. Om logistieke redenen kunnen we onze postbodes niet nogmaals laten langskomen bij je thuis.
Ik heb nog geen leveringsvoorkeuren ingesteld
Heb je je leveringsvoorkeuren nog niet ingesteld, dan probeert de postbode doorgaans je pakje bij een buur of op een veilige plaats rondom je woning te leveren. Als dit niet lukt, dan laten we je weten waar je pakje naartoe gaat:
- Digitaal via de My bpost app, e-mail of Track & Trace als we je e-mailadres kennen.
- Via een afwezigheidsbericht in de brievenbus als we je digitaal niet kunnen bereiken.
Ik heb een afwezigheidsbericht ontvangen, Niet thuis op het moment van levering
202, 203
Particulier
Als je niet thuis bent, zal de postbode een afwezigheidsbericht achterlaten. Dit bericht geeft duidelijk aan waar je je aangetekende zending kan ophalen, vanaf wanneer tot wanner.Iemand anders kan je aangetekende zending bij jouw thuis ontvangen, of in het Postkantoor of PostPunt afhalen als die daar ligt. Daarvoor dien je wel eerst een volmacht te geven aan die persoon. Dit kan je als volgt doen:Volmacht geven via de My bpost appAls je meldingen niet hebt uitgeschakeld, krijg je een appmelding of e-mail zodra een aangetekende zending naar jou onderweg is. Dit geeft je de kans om voorhand een volmachthouder aan te duiden als je niet thuis bent.
- Open de app en ga via het menu ‘Meer’ naar je leveringsvoorkeuren.
- Selecteer ‘aangetekende zending’ en kies welke volmacht je wil geven: ‘last minute’ of ‘klassiek’. Identificeer jezelf (met itsme of via je identiteitskaart) en doorloop de stappen.
- Je ontvangt erna een QR-code die je kan delen met je volmachthouder. Die dient dan de QR-code te tonen voor ontvangst. Bij een klassieke volmacht dient die ook hun identiteitskaart te tonen.
- Vul de achterzijde van het afwezigheidsbericht in en onderteken.x
- Geef het samen met een recto-versokopie van je identiteitskaart aan je volmachthouder.
- diens eigen identiteitskaart
- het ingevulde en ondertekende afwezigheidsbericht
- de kopie van je identiteitskaart
- diens eigen identiteitskaart
- het ingevulde en ondertekende afwezigheidsbericht
- de kopie van je identiteitskaart
Ik ben niet thuis
155
Particulier
Nee, als je niet thuis bent zal de postbode een afwezigheidsbericht nalaten waarop staat waar en wanneer jij (of je volmachthouder) je aangetekende zending kan afhalen.
Ik ben niet thuis
155
Particulier
Als je niet thuis bent wanneer de postbode je een aangetekende zending aanbiedt, dan zal die een afwezigheidsbericht in je brievenbus steken als je geen leveringsvoorkeur hebt ingesteld. Daarop staat waar je je aangetekende zending de volgende werkdag kan afhalen. Je kan via de My bpost app of Track & Trace bekijken waar je je aangetekende zending dan kan afhalen.Kies je leveringsvoorkeur voor aangetekende zendingenVia de My bpost app kan je instellen om je aangetekende zendingen te laten ontvangen:
- In je brievenbus Je ontvangt dan een melding als er aangetekende post in je brievenbus zit.
- Door een volmachthouder Je geeft dan een volmacht (last minute of klassiek) aan een volwassene die jouw aangetekende zending mag ontvangen of afhalen in jouw naam.
Ik ben niet thuis
155
Particulier
Als je niet thuis bent bezorgt de postbode je aangetekende zendingen volgens de leveringsvoorkeuren die je hebt ingesteld via de My bpost app. Heb je geen leveringsvoorkeuren ingesteld, dan zal de postbode een afwezigheidsbericht in de brievenbus achterlaten. Dit bericht geeft duidelijk aan:
- waar je je zending kan afhalen
- vanaf wanneer tot wanneer je je zending kan afhalen
- Brievenbusbezorging: de postbode belt niet aan, maar bezorgt je zending meteen in je brievenbus.
- Een volmacht geven: jij geeft via de app toestemming aan iemand om jouw aangetekende zendingen te ontvangen. Meer info over een volmacht geven.
- Een werkdag later ontvangen bij je thuis.
- Meteen laten bezorgen in een Postkantoor of PostPunt in plaats van bij je thuis.
Ik ben niet thuis
155
Particulier
bpost zorgt voor de levering van de nieuwe nummerplaat en/of het inschrijvingsbewijs van je voertuig.
Je kan de leveringsplaats zelf kiezen: op je thuisadres, een ander adres, een Postkantoor of een PostPunt. De postbode komt langs op het door jou gekozen adres en je betaalt het exacte bedrag contant of elektronisch aan de postbode.
Het is niet langer mogelijk om nummerplaten aan de loketten van de DIV af te halen. Enkel een duplicaat van de plaat in ruil voor de oude plaat kan je er verkrijgen. Meer info over de levering en prijs.
Als je niet het exacte bedrag kan betalen aan onze postbode of je bent niet aanwezig, dan zal de postbode een afwezigheidsbericht laten in je brievenbus. Op dat bericht staat waar (Postkantoor of PostPunt) en vanaf wanneer jijzelf of iemand anders je nummerplaat of inschrijvingsbewijs kan komen afhalen en betalen. Je kan deze tot 30 dagen na onze eerste afleverpoging komen afhalen. Neem zeker ook je afwezigheidsbericht mee.
Indien je een tweede aanbieding wenst op een datum die je past, kan je deze nieuwe aanbieding online inplannen. Twee weken na de eerste afleverpoging proberen we sowieso opnieuw om je nummerplaat of inschrijvingsbewijs te leveren.
Ervaar je een probleem, neem dan contact op met onze klantendienst (bereikbaar op werkdagen van 8 tot 19 u.) via het nummer 0800 96 005.Wat gebeurt er als ik afwezig ben tijdens de spoedlevering?Wanneer je afwezig bent voor een spoedlevering, zal de bezorger een afwezigheidsbericht achterlaten in je brievenbus. Je pakje met de nummerplaat en/of het inschrijvingsbewijs worden dezelfde dag voor 22.00 uur nog een tweede keer aangeboden.
Aanvraag van een nummerplaat
51
Particulier
- vόόr 18u via WebDIV bestelling afgerond en doorgestuurd: dan wordt de nummerplaat de volgende werkdag geleverd.
- na 18 uur via WebDIV bestelling afgerond en doorgestuurd: levering werkdag +2
- vόόr 13u via WebDIV , aan de loketten of in de antennes: dan kan de nummerplaat nog dezelfde werkdag vóór 22u worden geleverd
Aanvraag van een nummerplaat
51
Particulier
Als de nummerplaat beschadigd is op het moment van levering door de postbode (zichtbaar aan geschonden karton, geplooid), dien je de zending te weigeren en niet te betalen. De postbode noteert op de zending: geweigerd wegens beschadiging. De nummerplaat keert terug naar bpost en er zal een nieuwe nummerplaat (met dezelfde letter/cijfercombinatie) opgestuurd worden naar het adres van de titularis van de nummerplaat (dit adres kan dus afwijken van het oorspronkelijk door jou gevraagde adres). Aangezien de nummerplaat opnieuw gedrukt zal worden, kan de levering tot 7 werkdagen duren. Je betaalt in dit geval enkel op moment van levering van de niet beschadigde nummerplaat.
Als je de nummerplaat niet weigerde op moment van levering en dus ook betaalde:
- Ofwel: De beschadigde nummerplaat + aanvraagformulier opsturen naar DIV. In vak X1 moet een kruisje geplaatst worden naast (2) "plaat beschikbaar". In vak "X10" (eventuele bijkomende inlichtingen) schrijf je "aanvraag duplicaat beschadigde plaat”. Op het formulier moet het verzekeringsvignet gekleefd worden. De beschadigde plaat zelf moet de melding bevatten "dit is een beschadigde plaat in ruil voor een duplicaat, zie bijgevoegd formulier, niet schrappen”. Zo zal het personeel van de DIV ervoor zorgen dat de plaat niet per vergissing geschrapt wordt. Je krijgt een nieuwe nummerplaat aangeleverd met dezelfde letter/cijfercombinatie en betaalt nogmaals bij levering. Duur: ong. 2 weken. Als het gaat om een beschadigd inschrijvingsbewijs: zelfde procedure, het beschadigde exemplaar moet bij het aanvraagformulier gevoegd worden.
- Ofwel: je gaat naar een DIV kantoor (1 per provincie) en je bestelt daar een duplicaat. Na 3 dagen kan je daar dan opnieuw terecht om je duplicaat op te halen. In dit geval kan je ervoor kiezen om met de beschadigde nummerplaat te blijven rijden en deze pas in te leveren op het moment je de nieuwe gaat afhalen en betaalt.
Aanvraag van een nummerplaat
51
Particulier
Bij een ontvangstbewijs dient de ontvanger van de zending hun naam en handtekening aan de postbode te geven. Zo ben je als verzender zeker dat de geadresseerde, en niet iemand anders, de zending ontvangt. Bij betwisting van ontvangst kan het ontvangstbewijs als rechtsgeldig bewijs worden gebruikt.
De identificatie van de ontvanger hangt af van waar de aangetekende zending is aangemaakt.
- Aangemaakt in een Postkantoor of PostPuntDe ontvanger dient een papieren document af te tekenen met zijn naam, handtekening en datum. Als verzender ontvang je dit ontvangstbewijs in je brievenbus.
- Aangemaakt via My bpost appDe ontvanger dient digitaal af te tekenen met zijn naam, handtekening en datum. Als verzender ontvang je dit ontvangstbewijs na afgifte van de zending in de My bpost app.
Verzenden met ontvangstbewijs
144
Particulier
Je kan iemand anders aanstellen om je aangetekende zendingen in jouw plaats te ontvangen. In dat geval geef je iemand een volmacht. Dit kan je op verschillende manieren doen.
- Volmacht geven via de My bpost appAls je meldingen niet hebt uitgeschakeld, krijg je een appmelding of e-mail zodra een aangetekende zending naar jou onderweg is. Dit geeft je de kans om op voorhand een volmachthouder aan te duiden als je niet thuis bent.
- Open de app en ga via het menu ‘Meer’ naar je leveringsvoorkeuren.
- Selecteer ‘aangetekende zending’ en kies welke volmacht je wil geven: ‘last minute’ of ‘klassiek’. Identificeer jezelf (met itsme® of via je identiteitskaart) en doorloop de stappen.
- Je ontvangt erna een QR-code die je kan delen met je volmachthouder. Die dient dan de QR-code te tonen voor ontvangst. Bij een klassieke volmacht dient die ook hun identiteitskaart te tonen.
- Volmacht geven via je afwezigheidsberichtAls je niet thuis bent en je hebt geen actieve leveringsvoorkeuren voor aangetekende zendingen, dan ontvang je een afwezigheidsbericht in je brievenbus. Via dit briefje kan je ook een volmacht geven:
- Vul de achterzijde van het afwezigheidsbericht in en onderteken.
- Geef het samen met een kopie van je identiteitskaart aan je volmachthouder.
- diens eigen identiteitskaart
- het ingevulde en ondertekende afwezigheidsbericht
- de kopie van je identiteitskaart
- Volmacht geven via schriftelijke postvolmachtJe kan ook dit postvolmachtformulier invullen om een volmacht te geven. Net als bij een volmacht via een afwezigheidsbericht zal je volmachthouder de volgende documenten aan de postbode of aan het loket moeten tonen:
- diens eigen identiteitskaart
- het ingevulde en ondertekende afwezigheidsbericht
- de kopie van je identiteitskaart
Iemand anders laten ontvangen
156
Particulier
Je kan enerzijds kiezen voor een bijkomende garantie en handtekening. Zo ben je tot € 500 beschermd tegen beschadiging of verlies. Of kies voor een ontvangstbewijs als je een bericht wil ontvangen zodra je pakje is geleverd. Garantie en handtekeningMet deze bijkomende garantie is je pakje beschermd tegen schade en verlies, en de postbode vraagt de ontvanger om voor ontvangst te tekenen.
OntvangstbewijsJe krijgt een sms of e-mail over de status van je pakje:
- Wanneer het pakje is geleverd.
- Wanneer het pakje niet is afgegeven omdat er niemand bij de bestemmeling aanwezig is. Het wordt dan geleverd bij het dichtstbijzijnde Postkantoor of PostPunt.
- Wanneer de bestemmeling het niet is komen afhalen in een Postkantoor of PostPunt.
Een retourzending volgen, Hoe werkt het?
237, 238
Particulier
Het kan zijn dat de post van de vorige bewoner nog op je nieuwe adres aankomt. Geef hem de tip om de Verhuisdienst van bpost te gebruiken.
Als je post krijgt van oude huisgenoten die niet samen met jou zijn verhuisd, check dan je contract. Als je aanduidde dat alle leden van het huishouden mee verhuisden, sturen we alle post naar je nieuwe adres door. Als je dat niet aanduidde is er mogelijk iets foutgelopen en kan je dit melden via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kunnen we de postbode vragen hier extra aandacht aan te besteden.
Je kan vragen om alleen de post van bepaalde personen door te sturen. We houden dan rekening met de combinatie van je achternaam en je voornaam, bijnaam of initialen. Log in op je bpost-account en kies 'Mijn contract wijzigen' of ga naar een Postkantoor met je contractnummer om dat aan te vragen.
Er loopt iets mis
82, 87
Particulier
Om je Aangetekende Zending op te halen in het Postkantoor moet je volmachthouder in het bezit zijn van:
- het door jou ingevulde en ondertekende afwezigheidsbericht dat de postbode in je brievenbus achterliet
- een recto-versokopie van jouw identiteitskaart
- zijn of haar eigen identiteitskaart
Iemand anders laten ontvangen
156
Particulier
Een aangetekende zending kan alleen in ontvangst genomen worden door een andere persoon als deze in het bezit is van:
- het door de bestemmeling ingevulde en ondertekende afwezigheidsbericht dat de postbode in de brievenbus achterliet of een volmacht voor langere duur
- een recto-versokopie van de identiteitskaart van de bestemmeling
- zijn of haar eigen identiteitskaart
Iemand anders laten ontvangen
156
Particulier
Nee, dat is momenteel nog niet mogelijk. Je kan je pakje als volgt betalen:
- met gepast geld
- via de Payconiq by Bancontact app of via je banking app die de Payconiq by Bancontact-functionaliteit aanbiedt
- met je debet- of kredietkaart (enkel in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt mogelijk)
Betaling bij levering, Pakjes ontvangen
193, 205
Particulier
De postbode levert je pakje enkel rechtstreeks in een Afhaalpunt of naar een ander adres in je buurt indien je dit zo hebt ingesteld via je leveringsvoorkeuren. Als je dit zo niet hebt ingesteld, komt de postbode altijd eerst bij je langs.
Leveringsvoorkeuren, Mijn leveringsvoorkeuren werden niet gerespecteerd
197, 611
Particulier
Is het adres dat op de brieven die je ontvangt staat correct? bpost levert zendingen op basis van adres en niet op naam, we zijn dus verplicht om Brieven bestemd voor jouw adres bij jou te leveren. Wil je geen Brieven voor een andere persoon meer ontvangen? Doorstreep het adres, schrijf op de enveloppe dat deze persoon niet meer op dit adres woont en deponeer de Brief zo in een Rode Brievenbus of in een Postkantoor. Dan brengen wij de afzender op de hoogte.
Is het adres dat op de brieven die je ontvangt staat niet correct? Het spijt ons dat onze postbode post voor anderen in jouw brievenbus bezorgt. Je kan dit best melden via het online formulier onderaan deze pagina. We zullen je contactgegevens opvragen zodat we de juiste postbode hierover kunnen aanspreken.
Mijn postbode
177
Particulier
Er zijn meerdere redenen mogelijk waarom je pakje niet volgens je voorkeur is geleverd.
- Je profiel is nog niet volledig.Je leveringsvoorkeuren zijn gelinkt aan het e-mailadres dat je opgaf in je 'MijnVoorkeuren'-account of de My bpost app. Mogelijks werd het pakje met een ander e-mailadres besteld dan is opgegeven in MijnVoorkeuren.Tip: Kijk je profiel na in MijnVoorkeuren
- Een groene “V” verschijnt naast je adres wanneer je account gevalideerd is (10 dagen na creatie).
- Controleer of je adres correct is.
- Voeg de namen toe die je gebruikt om pakjes te bestellen.
- Voeg alle e-mailadressen toe die je gebruikt om pakjes te bestellen.
- Geen e-mailadres ontvangen van de afzenderHet kan ook zijn dat de afzender ons je e-mailadres niet heeft doorgegeven. Tenzij je daar niet mee akkoord bent gegaan, koppelen we je leveringsvoorkeur dan aan de naam of het adres dat op je pakje staat (vanaf 10 dagen na creatie van de account). Ook die moeten identiek zijn aan je naam en het adres in je account.
- Het soort pakje verhinderde ons te leveren volgens je leveringsvoorkeur
- Zo is een levering op je veilige plaats en bij je buur niet mogelijk bij:
- Pakjes met betaling bij levering (bijvoorbeeld in het geval van een nummerplaat).
- Pakjes die als aangetekende zending zijn verzonden. Die kunnen we alleen bezorgen op vertoon van je identiteitskaart. Zo'n pakje herken je aan de barcode die met een 'R' begint.
- Pakjes die met een garantie of verzekering werden verzonden leveren we niet op een veilige plaats
- Geen levering in Pakjesautomaat mogelijk: Indien het pakje te groot of te zwaar is zal je pakje naar een ander Afhaalpunt doorgestuurd worden.
- Je pakje past in je brievenbus: De postbode probeert steeds eerst je pakje in je brievenbus te leveren, ook bij rechtstreekse levering in een Afhaalpunt.
- Zo is een levering op je veilige plaats en bij je buur niet mogelijk bij:
- De postbode kon de leveringsvoorkeur niet uitvoeren
- Je veilige plaats was niet veilig genoeg, niet toegankelijk en/of niet droog genoeg.
- De postbode kon je pakje niet bij een buur leveren omdat hij/zij niet thuis was of weigerde je pakje aan te nemen.
- Je Afhaalpunt of Pakjesautomaat was tijdelijk niet beschikbaar toen we je pakje leverden. Bijvoorbeeld omdat de Pakjesautomaat vol zat of het PostPunt gesloten was voor jaarlijks verlof.
Leveringsvoorkeuren, Mijn leveringsvoorkeuren werden niet gerespecteerd
197, 611
Particulier
Als je niet thuis bent, en je hebt je leveringsvoorkeuren niet ingesteld, dan kan het zijn dat de postbode je pakje op een veilige plaats of bij een buur aflevert. Lukt dit niet, dan gaat je pakje naar een Afhaalpunt in je buurt.
Heb je liever dat je pakje steeds op dezelfde plaats volgens jouw voorkeur wordt afgegeven, stel dan jouw persoonlijke Mijn Leveringsvoorkeuren in.
Instellen of aanpassen, Levering bij een buur, Levering op een veilige plaats, Leveringsvoorkeuren
196, 198, 199, 611
Particulier
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je pakje niet bij een buur is geleverd:
- De postbode kon je pakje niet bij een buur leveren omdat hij/zij niet thuis was of weigerde je pakje aan te nemen.
- Je pakje is een zending met betaling bij levering.
- Je pakje is een beveiligde levering en vereist een code voor ontvangst.
- Je pakje is een aangetekende zending.
- Je gekozen buur (via MijnVoorkeuren) woont verder dan 50 m wandelafstand van je huis.
- Het pakje is besteld via een e-mailadres dat (nog) niet gelinkt is aan je leveringsvoorkeuren. Hierdoor konden we je leveringsvoorkeur niet toepassen. Hou er rekening mee dat de validatie van een nieuwe account of nieuw adres via MijnVoorkeuren 10 dagen duurt.
Beveiligde levering, Levering bij een buur, Leveringsvoorkeuren, Mijn leveringsvoorkeuren werden niet gerespecteerd
197, 198, 611, 636
Particulier
Via MijnVoorkeuren kan je een veilige plaats opgeven om je pakje te leveren indien je niet thuis bent. Dit is een plaats rondom je woning.
Tips:
- Zorg ervoor dat de gekozen plaats veilig, droog en gemakkelijk bereikbaar is.
- Laad 2 foto’s op via MijnVoorkeuren om onze postbode te helpen.
- Als veilige plaats kan je bijvoorbeeld het tuinhuis of een plaats onder een afdakje kiezen.
Levering op een veilige plaats, Leveringsvoorkeuren
199, 611
Particulier
Het is niet mogelijk om een postbode op te bellen of zijn volledige route online te volgen. Als je je leveringsvoorkeuren hebt ingesteld, zal je pakje volgens je voorkeur worden geleverd als je niet thuis bent. Heb je deze nog niet ingesteld, dan levert de postbode je pakje in een Afhaalpunt in je buurt. Zodra je pakje de volgende werkdag in een Afhaalpunt beschikbaar is, wordt de status van je zending aangepast op Track & Trace en in de My bpost app. Kijk dus altijd eerst de status van je pakje na vooraleer je naar het Afhaalpunt gaat.
De postbode heeft niet gewacht of aangebeld, Niet thuis op het moment van levering
201, 202
Particulier
Het maximumbedrag is afhankelijk van de betalingslimieten van je bank. Indien deze limiet wordt overschreden, krijg je meteen een melding. In dat geval zijn er 2 mogelijkheden:
- Je betaalt cash het exacte bedrag aan de postbode en ontvangt meteen je pakje
- Je pakje gaat naar het Postkantoor of Postpunt in je buurt waar je het de volgende werkdag betaalt met een debet- of kredietkaart.
Betaling bij levering
205
Particulier
Je kan je pakje aan de postbode betalen via de Payconiq by Bancontact app of via een van de volgende banking apps die de Payconiq by Bancontact-functionaliteit aanbiedt: KBC, BNP Parisbas Fortis, Belfius, ING, Argenta, AXA bank, ABK bank, Bank Van Breda, Beobank, CBC banque, CPH banque, Crelan, Deutsche Bank, Fintro, Hello Bank Keytrade, Nagelmackers, VDK spaarbank.
Betaling bij levering
205
Zakelijk
U kan uw pakje verzenden door het achter te laten in een van onze Pakjesautomaten. Die vindt u overal in België, in de buurt van supermarkten, stations, kantoorgebouwen ...Een pakje verzenden via een Pakjesautomaat met scherm
- Ga met uw pakje, waarop reeds een verzend- of retouretiket kleeft, naar een Pakjesautomaat in uw buurt.
- Scan de code op uw verzendetiket of toets de barcode manueel in.
- Steek het pakje in de locker die automatisch opengaat. Als de locker te klein is, duwt u op het scherm op 'Meld een probleem' en sluit u de locker. Een grotere locker gaat dan open.
- Sluit de deur en bevestig op het scherm.
- Ga met uw pakje, waarop reeds een verzend- of retouretiket kleeft, naar een Pakjesautomaat in uw buurt.
- Open de My bpost app en zorg dat bluetooth en locatievoorzieningen zijn ingeschakeld op uw smartphone.
- Klik onderaan in de app op ‘Verzenden’ en daarna op ‘Voeg een zending toe’.
- Volg de stappen om de Pakjesautomaat en een gepaste locker te selecteren.
- Plaats uw pakje in de locker en sluit het deurtje.
Verzendmogelijkheden
359
Zakelijk
Om praktische redenen is het niet mogelijk om uw pakje via de postbode te verzenden.
Verzendmogelijkheden
359
Zakelijk
Wilt u extra zekerheid voor uw pakje, dan kan u deze opties kiezen als u een verzendetiket aanmaakt:
- Garantie en handtekening: uw pakje is beschermd tegen beschadiging en verlies. En de postbode vraagt een handtekening voor ontvangst.
- Ontvangstbewijs: u ontvangt een sms of e-mail als het pakje is afgegeven, als het pakje niet kon worden afgegeven of als de bestemmeling het pakje niet kwam afhalen in het Postkantoor of PostPunt.
Verzendmogelijkheden
359
Zakelijk
Om de veiligheid van uw aangetekende zendingen te garanderen, volgen we wettelijke regels waarvan we niet kunnen afwijken. Wanneer we aangetekende zendingen aan uw organisatie (bedrijf, vereniging, ...) bezorgen, kunnen de volgende personen deze ontvangen:
- De wettelijke vertegenwoordiger van uw bedrijf, organisatie of vereniging en de medewerkers in het bezit van een postvolmacht en hun identiteitskaart kunnen aangetekende zendingen voor uw zaak van de postbode ontvangen of afhalen in een Postkantoor of PostPunt.
- Bij afhaling in een Postkantoor of PostPunt kan de wettelijke vertegenwoordiger zich ook legitimeren met de bedrijfsstatuten en diens identiteitskaart.
- De wettelijke vertegenwoordiger kan ook via een postvolmacht de aangetekende zending van een postbode in ontvangst nemen.
- Via de website van de Kruispuntbank van Ondernemingen kan een wettelijke vertegenwoordiger de medewerkers aanduiden die de aangetekende zendingen mogen ontvangen die naar uw organisatie worden verstuurd.Deze postvolmacht van de Kruispuntbank van Ondernemingen staat op naam: alleen de personen die op het document zijn vermeld, mogen aangetekende zendingen ontvangen.
- Via onze eShop. Daarmee kan u eenvoudig 1 of meer personen volmacht geven om de aangetekende zendingen van uw organisatie te ontvangen.Deze Postvolmachtkaart staat niet op naam: verschillende personen kunnen ze gebruiken. De aangetekende zendingen worden afgegeven aan iedereen die de kaart voorlegt. Handig voor als werknemers vertrekken of afwezig zijn.
Volmacht
263
Zakelijk
We maken de Postvolmachtkaart aan op de officiële naam van uw bedrijf. Gebruikt u verschillende commerciële namen, toon dan een ingevulde ‘Verklaring van aansprakelijkheid voor de ontvangst van aangetekende zendingen’ aan de postbode als bewijs dat uw bedrijf verschillende namen heeft.
Volmacht
263
Zakelijk
Als de bestemmeling het pakje weigert, bezorgt de postbode het terug aan bpost en wordt het naar u teruggestuurd.
Er is een probleem
356
Particulier
Als je ziet dat je pakje is beschadigd, weiger je het best aan de deur. We sturen het dan terug naar de oorspronkelijke afzender.
Mijn pakje is beschadigd
234
Particulier
Zodra de postbode je pakje afhaalt, ontvang je een afgiftebewijs per e-mail. Heb je deze mail niet ontvangen, controleer dan eerst je spamfolder. Als je de e-mail ook daar niet vindt, contacteer je best onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina.
Verzendopties
225
Particulier
Wil je extra zekerheid voor je pakje, dan kan je deze opties kiezen als je een verzendetiket aanmaakt:
- Met garantie: je pakje is beschermd tegen beschadiging en verlies tot € 500. En de postbode vraagt een handtekening voor ontvangst.
- Bevestiging van levering: je ontvangt een sms of e-mail als het pakje is afgegeven, als het pakje niet kon worden afgegeven of als de bestemmeling het pakje niet kwam afhalen in het Postkantoor of PostPunt.
Verzendopties
225
Zakelijk
Het adres dat je terugvindt via Track & Trace, de aankondigingsmail of in de My bpost app is gebaseerd op het adres dat de afzender aan bpost heeft gecommuniceerd.Het adres is niet mijn huidige adresJammer genoeg kunnen we het niet wijzigen. De zending zal op het vermelde adres worden geleverd. Kijk na of je profielgegevens up-to-date zijn in de webshop waar je hebt besteld.Het adres is fout of onvolledigMerk je dat het leveringsadres fout of onvolledig is, dan kan je dit in sommige gevallen nog wijzigen via de My bpost app of via Track & Trace. Op voorwaarde dat:
- Je pakje is nog niet in ons sorteercentrum aangekomen.
- Het juiste adres heeft dezelfde postcode als het foute adres.
- Het leveringsadres is een thuisadres en geen adres van een Afhaalpunt.
- Je pakje verzonden is vanuit België.
Mijn pakje volgen
396, 403
Particulier
De oorspronkelijke afzender van je pakje bepaalt of je hem een verzendingsbewijs moet kunnen voorleggen om het geld van je aankoop terug te krijgen.
In het Postkantoor of PostPunt wordt de barcode van het etiket gescand,of de postbode die je pakje meeneemt scant het etiket voor verzending. De oorspronkelijke afzender ziet in onze Track & Trace-tool wanneer die scan is gebeurd. Je kan altijd zelf een screenshot van Track & Trace of de My bpost app nemen en die als bewijs naar hem doormailen.
Als je zelf een verzendetiket in een Postkantoor of PostPunt koopt, kan je om een Afgiftebewijs vragen en de oorspronkelijke afzender daarvan een kopie bezorgen.
Via de optie 'Ontvangstbewijs' kan je online en in je Postkantoor of PostPunt ook om een ontvangstbevestiging via sms of e-mail vragen. Zodra je retourzending dan wordt afgeleverd of in een afhaalpunt wordt afgehaald, krijg je een e-mail of sms.
Volstaat dat voor de afzender allemaal niet als bewijs, neem dan contact op met onze klantendienst.
Terugbetaling bij terugsturen
239
Particulier
Om een aangetekende zending te ontvangen dien je je identiteitskaart te tonen en een handtekening te zetten. Dit is bij wet verplicht omdat de zending een document met juridische waarde is. De postbode dient daarom te controleren of de zending aan de juiste persoon wordt overhandigd.Leveringsvoorkeuren voor aangetekende zendingenVia de My bpost app kan je zelf kiezen hoe en waar je je aangetekende zendingen ontvangt. Dit zijn de mogelijke keuzes:
- Brievenbusbezorging: de postbode belt niet aan, maar bezorgt je zending meteen in je brievenbus.
- Een volmacht geven: jij geeft via de app toestemming aan iemand om jouw aangetekende zendingen te ontvangen. Meer info over een volmacht geven.
- Een werkdag later ontvangen bij je thuis.
- Meteen laten bezorgen in een Postkantoor of PostPunt in plaats van bij je thuis.
Thuis ontvangen
162
Particulier
Wordt je pakje op een zaterdag geleverd en ben je niet thuis, dan komt de postbode de volgende werkdag nog eens langs.
Ik heb een afwezigheidsbericht ontvangen
203
Particulier
We begrijpen dat het soms vervelend is om telkens je identiteitskaart te moeten tonen bij ontvangst van een aangetekende zending. Maar volgens de postwet (zie Koninklijk Besluit – Hoofdstuk 2 Art. 9. § 1) zijn onze postbodes en loketbedienden verplicht om je identiteit na te gaan en een foto te nemen van een officieel document dat je identiteit bevestigt.
Dit komt doordat een aangetekende zending een juridische waarde heeft. Het controleren van je identiteit aan de hand van je identiteitskaart is daarom noodzakelijk. Zo zijn we er zeker van dat de zending correct wordt overhandigd aan de juiste persoon.Andere geldige documenten dan je identiteitskaartIn plaats van de identiteitskaart, kan je de postbode ook een foto van een ander officieel identiteitsbewijs laten nemen.
Ontvang aangetekende zendingen in je brievenbus Je kan ook aangetekende zendingen rechtstreeks laten bezorgen in je brievenbus. Je kan dit activeren in de My bpost app (via leveringsvoorkeuren) of in een Postkantoor of PostPunt op vertoon van je identiteitskaart. Je geeft dan een mandaat aan bpost en ontvangt na activatie aangetekende zendingen rechtstreeks in je brievenbus. Zo hoef je je identiteitskaart niet telkens meer te tonen.
Thuis ontvangen
162
Particulier
Als je liever geen foto van je identiteitskaart wilt laten nemen bij een aangetekende zending, zijn er enkele alternatieven:
- Je kan een ander officieel identiteitsbewijs tonen, waarvan dan een foto wordt genomen. Deze identiteitsbewijzen moeten afkomstig zijn van een overheidsinstantie of -dienst en dienen je naam en voornaam, en een duidelijk herkenbare foto te tonen. Enkele voorbeelden: je paspoort, rijbewijs, treinabonnement of busabonnement.
- Je kan de postbode ook vragen om jouw volledige naam en je identiteitskaartnummer te noteren op het afwezigheidsbericht en daarvan een foto te maken.
- Je kan ook vragen aan de postbode om je aangetekende brief af te geven in het Postkantoor of PostPunt. Als je langsgaat om je zending af te halen, zal je opnieuw gevraagd worden een foto te laten nemen van je identiteitsbewijs. Je kan dan in de plaats ook vragen aan de loketbediende om je naam en identiteitskaartnummer te noteren en daarvan een foto te maken.
- Je kan ook ‘last minute’ een digitale volmacht regelen in de My bpost app via 'leveringsvoorkeuren'. Je krijgt dan een QR-code waarmee jij of iemand anders je aangetekende zending kan ontvangen op vertoon van deze code.
Thuis ontvangen
162
Particulier
Je kan je aangetekende zending ook afhalen op vertoon van de barcode of het zendingsnummer. Vergeet je identiteitskaart niet mee te nemen. Laat ons weten als je postbode geen afwezigheidsbericht heeft achtergelaten, zodat we onze diensten kunnen verbeteren.
Afhalen in een Postkantoor of PostPunt
157
Particulier
Als je een afwezigheidsbericht hebt ontvangen om je aangetekende zending af te halen, dan ga je naar het Afhaalpunt en neem je de volgende documenten mee:
- het afwezigheidsbericht van de postbode
- je identiteitskaart
Afhalen in een Postkantoor of PostPunt
157
Particulier
Ja, je ontvanger betaalt bij deze optie het bedrag van je zending cash of mobiel aan de postbode. Dit bedrag wordt dan binnen de 7 werkdagen op je rekening gestort. Indien de ontvanger het pakje niet wil betalen, wordt het teruggestuurd naar jou.Je kan de optie ‘betaling bij levering’ selecteren in de online verzendtool.
Betaling bij levering
222
Particulier
Je moet je officiële te schrappen nummerplaat onverpakt in een Postkantoor of een PostPunt afgeven (dit is de achterste met het logo van DIV erop). Je kan ze niet met de postbode meegeven.
Aan het loket van een Postkantoor of PostPuntAan het loket krijg je meteen een schrappingsbewijs. De datum van schrapping is de datum waarop je je nummerplaat inlevert aan het loket.
In een DIV-Dropbox Bij sommige Postkantoren kan je je oude nummerplaat ook onverpakt en zonder documenten achterlaten in een DIV-Dropbox. Je krijgt dan wel geen afgiftebewijs. Je ontvangt een schrappingsbewijs direct in je brievenbus een week later.
De datum van schrapping is de datum van inlevering van je nummerplaat in de Dropbox, of de volgende werkdag als je de nummerplaat op een feestdag in de Dropbox hebt ingeleverd.
Nummerplaat terugsturen
60
Zakelijk
Bij elke afhaling krijgt u lege zakken of bakken. Wil u extra zakken of bakken, dan kan u ze aan de postbode vragen.
Extra materiaal zoals etiketten kan u op onze website bestellen. Uw bestelling komt binnen de 4 werkdagen aan.
Voorbereiding
464
Zakelijk
U kan uw pakje aan de postbode betalen via de Payconiq by Bancontact app of via een van de volgende banking apps die de Payconiq by Bancontact-functionaliteit aanbiedt: KBC, BNP Parisbas Fortis, Belfius, ING, Argenta, AXA bank, ABK bank, Bank Van Breda, Beobank, CBC banque, CPH banque, Crelan, Deutsche Bank, Fintro, Hello Bank Keytrade, Nagelmackers, VDK spaarbank.
Betaling
400
Zakelijk
Het maximumbedrag is afhankelijk van de betalingslimieten van uw bank. Indien die limiet wordt overschreden, krijgt u meteen een melding. In dat geval zijn er 2 mogelijkheden:
• U betaalt cash het exacte bedrag aan de postbode en ontvangt meteen uw pakje
• Uw pakje gaat naar het Postkantoor of Postpunt in uw buurt waar u het de volgende werkdag betaalt met een debet- of kredietkaart.
Betaling
400
Particulier
Als je verzekeraar je nummerplaat vóór 18 uur via WebDIV bestelt, bezorgt de postbode je nummerplaat de volgende werkdag.
Als je verzekeraar je nummerplaat na 18 uur via WebDIV bestelt, levert de postbode ze 2 werkdagen later.
Als je vóór 13 uur via je verzekeraar, een DIV-antenne of het DIV-loket in Brussel een spoedlevering aanvraagt, levert de koerier je nummerplaat nog dezelfde dag vóór 22 uur.
Dringend proces, Hoe werkt het?
53, 54
Particulier
De tarieven voor levering:
- normale of gepersonaliseerde nummerplaat: € 30
- duplicaat: € 30
- spoedlevering: € 110
- transitnummerplaten: € 75
- inschrijvingsbewijs: € 26
Betaling, Hoe werkt het?
53, 57
Particulier
Je kan je nummerplaat laten leveren op elk adres dat je wil. Dus ook bij je buren, familie, garage of verzekeraar. Vul daarvoor op je aanvraag tot inschrijving het juiste adres in. Houd er rekening mee dat je buur, familielid, garage of verzekeringsmakelaar je nummerplaat contant aan de postbode moet betalen.
Let op: als je alleen een inschrijvingsbewijs aanvraagt, wordt dat automatisch naar je officiële adres gestuurd.
Hoe werkt het?
53
Particulier
Nummerplaten kunnen niet op voorhand worden betaald. Jij of iemand die op het leveringsadres aanwezig is, betaalt ze bij ontvangst cash en gepast aan de postbode. Als dat niet kan, laat de postbode een Afwezigheidsbericht achter. Daarmee kan je je nummerplaat vanaf de volgende werkdag afhalen in het Postkantoor of PostPunt dat op het bericht staat. In een Postkantoor of PostPunt dat op zaterdag open is, kan je ze - met het Afwezigheidsbericht - ook op zaterdag afhalen.
Als je je nummerplaat in een Postkantoor of PostPunt moet afhalen of als je ervoor kiest om ze daar te laten leveren, kan je cash, met Bancontact of met je krediet- of bpaidkaart betalen.
Betaling, Hoe werkt het?, Ik was niet thuis bij levering
53, 57, 58
Zakelijk
We besteden de grootste zorg aan Collect & Stamp. Toch kunnen we niet volledig uitsluiten dat de afhaaldienst wordt verstoord. Vindt u dat dat bij u vaak gebeurt? Contacteer onze klantendienst en laat het ons weten. We doen er alles aan om de oorzaak te vinden en het op te lossen.
Wil u dat we u via e-mail laten weten wanneer we uw post niet zoals gepland kunnen afhalen, bijvoorbeeld bij extreme weersomstandigheden? Registreer u dan om een e-mail te krijgen over de stand van zaken.
Er is een probleem
468
Zakelijk
Via de optie 'betaling bij levering' kan u de ontvanger van uw pakje het verschuldigde bedrag aan de postbode laten betalen.
- U bepaalt het bedrag en voert uw rekeningnummer in.
- Uw bestemmeling betaalt de postbode bij ontvangst van het pakje.
- Binnen de 7 werkdagen wordt het bedrag op uw rekening gestort.
- Als de ontvanger het pakje niet wil betalen, wordt het teruggestuurd naar u. De ontvanger kan het exacte bedrag cash of mobiel betalen aan de postbode.
Leveringsmethodes
362
Particulier
Bij een bestelling voor 18 uur wordt je nummerplaat automatisch 1 werkdag later geleverd. Ben je niet thuis bij de levering, dan laat de postbode een Afwezigheidsbericht achter in je brievenbus. Daarop staat in welk Postkantoor of PostPunt je je nummerplaat vanaf de volgende werkdag kan afhalen. In een Postkantoor of PostPunt dat op zaterdag open is, kan je ze - met het Afwezigheidsbericht - ook op zaterdag afhalen.
Je nummerplaat blijft daar 14 kalenderdagen liggen. Haal je ze niet binnen die 14 dagen af, dan biedt de postbode ze een 2de keer aan, op je officiële adres. Ben je er dan ook niet, dan blijft je nummerplaat opnieuw 14 dagen in het Postkantoor of PostPunt liggen.
Na 30 dagen wordt je nummerplaat teruggestuurd naar de DIV.
Je kan ook vragen om je nummerplaat een 2de keer te laten leveren op een dag die het beste voor je past. Voor die 2e levering hoef je niets extra’s te betalen, alleen het bedrag van je nummerplaat.
Ben je niet thuis bij een spoedlevering, dan laat de koerier een Afwezigheidsbericht achter en wordt je nummerplaat nog dezelfde dag vóór 22 uur automatisch een 2de keer aangeboden.
Ik was niet thuis bij levering, Nummerplaat opvolgen
55, 58
Particulier
Doorheen het leveringsproces van je pakje ontvang je verschillende e-mails:
- Zodra de afzender ons zegt dat hij jouw pakje door ons wil laten leveren én hij ons je e-mailadres bezorgt, ontvang je een e-mail.
- Zodra we je pakje gesorteerd hebben, krijg je een e-mail met de geplande leveringsdatum en kan je een leveringsvoorkeur kiezen. Je krijgt ook de optie om je pakje de volgende werkdag te laten leveren.
- Op de dag van levering ontvang je een e-mail met het leveringsmoment. Als je afwezig bent op dat moment kan je via de e-mail aangeven waar je pakje dan geleverd mag worden.
- Als de postbode je pakje afgeleverd heeft in de brievenbus, op een veilige plaats of bij een buur, dan krijg je een bevestigingsmail.
- Als je pakje beschikbaar is in een Afhaalpunt, Pakjesautomaat of winkelpunt krijg je een bevestigingsmail.
Levering bij me thuis, Levering in een Afhaalpunt, Levering in een Pakjesautomaat, Mijn pakje volgen, Pakje onderweg: hoelang en hoe status volgen?
187, 188, 189, 190, 585
Particulier
Je kan de leveringsstatus van je nummerplaat volgen via Track & Trace. Daar vul je je plaatnummer of het refertenummer van je aanvraag tot inschrijving in.
De dag van je bestelling kan je je nummerplaat nergens gaan afhalen, ook niet bij de DIV en in het sorteercentrum. Je nummerplaat wordt de volgende werkdag geleverd bij je thuis, in het Postkantoor of PostPunt van je keuze of op een adres dat je zelf kiest. Bijvoorbeeld je werk, je garage of je verzekeraar. Bij levering betaal je het bedrag van je nummerplaat cash en gepast aan de postbode.
Heb je ze sneller nodig, vraag dan op je aanvraag tot inschrijving een spoedlevering aan. Wanneer je die aanvraag vóór 13 uur indient, wordt je nummerplaat nog dezelfde dag vóór 22 uur geleverd. Voor zo’n spoedlevering betaal je een supplement van € 80, dus € 110 in totaal voor een nummerplaat en € 106 voor een inschrijvingsbewijs alleen.
Wanneer er op het leveringsadres niemand opendoet, laat de postbode een Afwezigheidsbericht achter in de brievenbus. Daarop staat vanaf wanneer en in welk Postkantoor of PostPunt je je nummerplaat de volgende werkdag kan afhalen. In een Postkantoor of PostPunt dat op zaterdag open is, kan je ze - met het Afwezigheidsbericht - ook op zaterdag afhalen.
Dringend proces, Ik was niet thuis bij levering, Nummerplaat opvolgen
54, 55, 58
Particulier
Het spijt ons dat onze postbode je post niet in je brievenbus bezorgt. Je kan dit best melden via het online formulier onderaan deze pagina. We zullen je contactgegevens opvragen zodat we de juiste postbode hierover kunnen aanspreken.
Mijn postbode, Verkeerd bezorgd
177, 594
Zakelijk
Het spijt ons dat onze postbode zijn taak niet goed heeft uitgevoerd.
Neem contact op met onze klantendienst op het nummer 02 278 51 26Als dat verschillende keren is gebeurd, kan u dat melden via het online formulier onderaan deze pagina. We zullen uw gegevens opvragen zodat we de juiste postbode hierover kunnen aanspreken.
Dienstverlening
380
Zakelijk
Het spijt ons dat de postbode iets heeft stukgemaakt aan uw eigendom. U kan ons de details doorgeven via het online formulier onderaan deze pagina. Zet erbij wanneer dat gebeurde en stuur foto's van de beschadiging mee. We vragen uw contactgegevens op en gaan na welke postbode verantwoordelijk is.
Neem contact op met onze klantendienst op het nummer 022785126
Dienstverlening
380
Zakelijk
Het spijt ons dat uw postbode niet heeft aangebeld of gewacht om uw zending af te geven.Weet dat een postbode niet verplicht is om aan te bellen als uw pakje in de brievenbus past. Controleer ook regelmatig of uw bel nog goed werkt.Belt de postbode regelmatig niet aan, meld het ons dan via het online formulier. We zullen uw contactgegevens opvragen zodat we dit met de juiste postbode kunnen bespreken.
Postbode niet gewacht, niet aangebeld
454
Zakelijk
Als u niet tevreden bent over (Early) Daily Service, dient u klacht in door contact op te nemen met onze klantendienst. U moet uw klacht versturen binnen 5 werkdagen na de leveringsdatum van de post waarop uw klacht betrekking heeft.
Er is een probleem
325
Zakelijk
Bent u niet tevreden over (Early) Daily Service, neem dan contact op met onze klantendienst. We controleren de uren dat de postbode bij u langskomt. Als de postbode meer dan 1 keer per maand te laat is, bieden we u een schadevergoeding aan, behalve in geval van overmacht.
Er is een probleem
325
Zakelijk
Ja, in verkiezingsperiodes zijn postbodes verplicht het verkiezingsdrukwerk van de verschillende partijen en kandidaten te verdelen in élke brievenbus . Ook die met een ‘geen reclame’-sticker.
De overheid vindt dat alle stemgerechtigden gelijk moeten worden geïnformeerd voor de verkiezingen.
Verkiezingen
632
Particulier
Wanneer je op het moment van levering ziet dat je nummerplaat is geplooid of zichtbaar beschadigd, moet je ze weigeren. De postbode, het Postkantoor of het PostPunt neemt ze dan terug. Je betaalt pas wanneer je nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken wordt geleverd. Die levering gebeurt op je officiële adres en kan tot 7 werkdagen duren.
Als je de beschadigde nummerplaat aanvaardt en betaalt, heb je 2 mogelijkheden.
- Stuur je nummerplaat en je aanvraag tot inschrijving op naar de DIV.
- Plaats in vak X1 een kruisje naast ‘Plaat beschikbaar’.
- Schrijf in vak X10 ‘Aanvraag duplicaat beschadigde plaat’. [
- Kleef het verzekeringsvignet op het formulier.
- Kleef op de nummerplaat de melding ‘Dit is een beschadigde plaat in ruil voor een duplicaat, zie bijgevoegd formulier, niet schrappen.’ Je krijgt dan binnen de 2 weken een nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken toegestuurd. Ook voor die levering betaal je cash en gepast aan de postbode.
- Ga naar een DIV-kantoor en bestel daar een duplicaat. Na 3 dagen kan je je duplicaat daar afhalen. Je mag dan met je beschadigde nummerplaat rijden en ze pas inleveren wanneer je de nieuwe nummerplaat afhaalt en betaalt.
Er loopt iets mis
59
Particulier
Wij vervangen je beschadigde nummerplaat. Hoe? Als je op het moment dat de postbode je nummerplaat levert, ziet dat ze is beschadigd of geplooid, moet je ze weigeren. De postbode, het Postkantoor of het PostPunt neemt ze terug. Je hoeft ze dan niet te betalen. Je betaalt pas wanneer je nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken wordt geleverd. Die levering gebeurt op je officiële adres en kan tot 7 werkdagen duren.
Als je de nummerplaat aanvaardt en ook betaalt, heb je 2 mogelijkheden om je beschadigde kentekenplaat te vervangen.
- Stuur je nummerplaat en je aanvraag tot inschrijving op naar de DIV.
- Plaats in vak X1 een kruisje naast ‘Plaat beschikbaar’.
- Schrijf in vak X10 ‘Aanvraag duplicaat beschadigde plaat’.
- Kleef het verzekeringsvignet op het formulier.
- Kleef op de nummerplaat de melding ‘Dit is een beschadigde plaat in ruil voor een duplicaat, zie bijgevoegd formulier, niet schrappen.’ Je krijgt dan binnen de 2 weken een nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken toegestuurd. Ook voor die levering betaal je cash en gepast aan de postbode.
- Ga naar een DIV-kantoor en bestel daar een duplicaat. Na 3 dagen kan je je duplicaat daar afhalen. Je mag dan met je beschadigde nummerplaat rijden en ze pas inleveren wanneer je de nieuwe nummerplaat afhaalt en betaalt.
Er loopt iets mis
59
Particulier
Als je de beschadigde nummerplaat niet aanneemt, neemt de postbode, het Postkantoor of het PostPunt ze terug. De levering van je nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken gebeurt op je officiële adres en kan tot 7 werkdagen duren.
Er loopt iets mis
59
Particulier
Als je je nummerplaat weigert, noteert de postbode of de medewerker in het Postkantoor of het PostPunt ‘Geweigerd wegens beschadiging’ op het pakje. Je krijgt dan automatisch binnen de 7 werkdagen een duplicaat van je nummerplaat met hetzelfde kenteken. Die wordt geleverd op je officiële adres.
Er loopt iets mis
59
Particulier
Als je op het moment van levering door de postbode de beschadigde nummerplaat weigert, krijg je automatisch binnen de 7 werkdagen een nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken. Die wordt geleverd op je officiële adres.
Als je de beschadigde nummerplaat aanvaardt en betaalt, heb je 2 mogelijkheden.
- Stuur je nummerplaat en je aanvraag tot inschrijving op naar de DIV.
- Plaats in vak X1 een kruisje naast ‘Plaat beschikbaar’.
- Schrijf in vak X10 ‘Aanvraag duplicaat beschadigde plaat’.
- Kleef het verzekeringsvignet op het formulier.
- Kleef op de nummerplaat de melding ‘Dit is een beschadigde plaat in ruil voor een duplicaat, zie bijgevoegd formulier, niet schrappen.’ Je krijgt dan binnen de 2 weken een nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken toegestuurd. Ook voor die levering betaal je cash en gepast aan de postbode.
- Ga naar een DIV-kantoor en bestel daar een duplicaat. Na 3 dagen kan je je duplicaat daar afhalen. Je mag dan met je beschadigde nummerplaat rijden. Je levert ze pas in wanneer je de nieuwe nummerplaat afhaalt en betaalt.
Er loopt iets mis
59
Particulier
- Er zijn 2 mogelijkheden:
- De persoon die op dat adres woont, weigert de levering. Je nummerplaat wordt dan ongeveer 16 dagen later automatisch op je officiële adres geleverd.
- Er is niemand thuis op dat adres. De postbode laat dan een afwezigheidsbericht achter in de brievenbus. Weigert de persoon die op dat adres woont in het Postkantoor of PostPunt je nummerplaat, dan wordt ze ongeveer 16 dagen na de 1ste levering automatisch op je officiële adres geleverd.
Er loopt iets mis
59
Particulier
Wanneer je op het moment van levering door de postbode ziet dat je nummerplaat is geplooid of zichtbaar beschadigd, moet je de levering weigeren. Dan hoef je ook niet te betalen. Je betaalt pas op het moment dat je nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken op je officiële adres wordt geleverd. Dat kan tot 7 werkdagen duren.
Er loopt iets mis
59
Particulier
Afhankelijk van de opgegeven leveringsvoorkeur gelden de volgende tijdspannes:
- Je kan de keuze van een buur of veilige plaats tot 5 minuten voor de levering aanpassen.
- Je kan je Afhaalpunt of Pakjesautomaat tot de avond voor de levering aanpassen.
- Je kan een ander leveringsadres voor pakjes instellen van zodra je de leveringsdatum via e-mail of de My bpost app ontvangt. Dat kan je doen tot net voor de postbode ’s morgensvroeg op ronde vertrekt.
- Je kan de bezorging van je pakje uitstellen naar de volgende werkdag van zodra je de leveringsdatum via e-mail of de My bpost app ontvangt. Je hebt hiervoor tijd tot net voor de postbode ’s morgensvroeg op ronde vertrekt.
Indien afwezig, hoe pakje ontvangen?, Instellen of aanpassen, Leveringsvoorkeuren
196, 589, 611
Zakelijk
Ontvang je thuis een pakje met ‘betaling bij levering’, dan kan je dit op verschillende manieren betalen:Cash betalenJe kan cash betalen aan de postbode, maar dan moet je wel het exacte bedrag afgeven.Mobiel betalenJe kan ook mobiel betalen met je banking app of de Payconiq by Bancontact app. De postbode maakt dan een QR-code aan die je scant met je banking app. Daarna ontvangen jullie beiden een bevestiging van de betaling.
De postbode zal je pakje met betaling bij levering in een Postkantoor of een PostPunt leveren als:
- je niet thuis bent.
- je het exacte bedrag niet cash of mobiel kan betalen
- je wil betalen met een debet- of kredietkaart.
- het om een bedrag gaat van meer dan 1000 euro.
Betaling, Indien afwezig, hoe pakje ontvangen?
400, 589
Zakelijk
De postbode kan uw retourzending niet meenemen. U kan ze afgeven in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. De langste zijde van uw pakje mag dan maximaal 1,5 m lang zijn en de totale lengte (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte) maximaal 3 m.
U kan ze ook in een pakjesautomaat achterlaten. In dat geval mag ze maximaal 42 x 31 x 58 cm meten.
En als u dat wilt, komen we uw retourzending ook bij u ophalen. Uw pakje mag dan maximaal 30 kg wegen. Ook dan mag de langste zijde maximaal 1,5 m lang zijn en de totale lengte maximaal 3 m. Het tarief voor een afhaling hangt af van waar we uw pakje moeten komen afhalen. Zo'n afhaling - een Collect on Demand voor pakjes - vraagt u bij voorkeur online aan, of telefonisch op de Klantendienst. Vraagt u een afhaling online voor 11.30 uur aan of telefonisch voor 12 uur, dan komt de postbode uw pakje(s) dezelfde dag nog ophalen tussen 12 en 17 uur. Contacteert u ons later op de dag, dan komt hij de volgende werkdag langs.
Kleef op elk pakje een verzendetiket van bpost. Dat etiket is niet inbegrepen in de prijs van de afhaling op aanvraag.
Afgifte
423
Zakelijk
Het spijt ons dat u niet tevreden bent over het gedrag van onze postbode.
Neem contact op met onze klantendienst op het nummer 02 278 51 26 Als dat verschillende keren is gebeurd, kan u dat melden via het online formulier onderaan deze pagina. We zullen uw gegevens opvragen zodat we de juiste postbode hierover kunnen aanspreken.
Gedrag
379
Particulier
Via Track & Trace zie je in welk Postkantoor of PostPunt je je nummerplaat kan afhalen. Daarvoor heb je de streepjescode van je pakje met je nummerplaat nodig. Ook die streepjescode vind je in Track & Trace.
Je mag ons altijd melden dat de postbode geen afwezigheidsbericht heeft achtergelaten via het online formulier onderaan deze pagina
Ik was niet thuis bij levering
58
Particulier
Je hebt het afwezigheidsbericht van de postbode inderdaad nodig om je nummerplaat in het Postkantoor of PostPunt af te halen. Je krijgt je nummerplaat op vertoon van dat bericht.
Ik was niet thuis bij levering
58
Zakelijk
Scan de aangetekende zendingen en duid aan dat u ze niet aanvaardt. Geef ze de dag erna terug aan de postbode.
Validatietool
261
Zakelijk
U kan uw aangetekende zendingen gemakkelijk valideren met de gratis Validatietool van bpost. Dit hebt u nodig:
- Toegang tot het businessportaal van bpost
- Een scanner
- Uw aangetekende zendingen
- De lijst met aangetekende zendingen die u van de postbode krijgt
Validatietool
261
Zakelijk
1. Meld u aan in de Validatietool: nog geen toegang? Vraag deze dan aan via onderstaand online formulier.
2. Scan de barcodes van de lijst.
3. Scan een voor een alle aangetekende zendingen die de postbode u heeft bezorgd.
4. Wanneer de validatie wordt afgesloten, vergelijkt de tool de barcodes die u hebt gescand met de barcodes die de postbode vooraf heeft gescand. Zo ontvangt u alleen de aangetekende zendingen die voor u zijn bestemd.
Validatietool
261
Zakelijk
- Verwijder alle berichten van ontvangst wanneer u uw aangetekende zendingen inscant.
- Handteken ze en vul er uw voor- en achternaam op in.
- Voeg ze bij het rapport dat u de dag erna aan de postbode geeft.
Validatietool
261
Zakelijk
U moet ze scannen en weigeren in de Validatietool. De dag erna kan u ze samen met het rapport teruggeven aan de postbode. Hebt u nog geen toegang tot onze Validatietool? Vraag deze dan aan via onderstaand online formulier.
Validatietool
261
Particulier
De postbode laat een zfwezigheidsbericht achter in de brievenbus op je oude adres. Met dat bericht kan je je nummerplaat vanaf de volgende werkdag afhalen in het Postkantoor of PostPunt dat op het bericht staat. In een Postkantoor of PostPunt dat op zaterdag open is, kan je ze - met het zfwezigheidsbericht - ook op zaterdag afhalen.
Net verhuisd
56
Particulier
De levering van je nummerplaat en/of inschrijvingsbewijs is een pakje met betaling. Dat wordt via de Verhuisdienst niet naar je nieuwe adres doorgestuurd. Je nummerplaat wordt ongeveer 16 dagen later automatisch een 2de keer geleverd op je officiële adres.
Ook wanneer je een fout adres opgaf, wordt je nummerplaat niet automatisch naar het juiste adres gestuurd. De postbode moet ze op het leveringsadres aanbieden. Weigeren de mensen die daar wonen je nummerplaat, dan wordt ze ongeveer 16 dagen later op je officiële adres geleverd.
Vermijd dat je zo lang moet wachten: vul op je aanvraag tot inschrijving meteen je nieuwe adres in.
Net verhuisd
56
Particulier
Een beveiligde levering verzekert dat enkel jij, of iemand die jij kiest op jouw adres, je pakje kan ontvangen. Enkel op vertoon van een specifieke beveiligde leveringscode kan je pakje in ontvangst worden genomen.
De code ontvang je via e-mail en is ook beschikbaar in de My bpost app. Die toon je dan aan de postbode als die langskomt, of aan de loketmedewerker van het Afhaalpunt.
De afzender (bv. een webshop) kiest voor dit soort leveringen als die zeker wil zijn dat je pakje juist terechtkomt. Door het beveiligde karakter ervan kunnen we helaas niet altijd rekening houden met je leveringsvoorkeuren.
Beveiligde levering
636
Zakelijk
Met de validatietool kan u snel alle inkomende aangetekende zendingen scannen en controleren via uw barcodescanner en distributielijst. Deze lijst bevat alle barcodes van de aangetekende zendingen die u ontvangt van de postbode. Zo hoeft u niet elke zendingen afzonderlijk af te tekenen en kiest u makkelijk zelf wanneer u deze lijst valideert nadat de postbode u de zendingen overhandigt. Tegelijk detecteert de tool automatisch alle ontbrekende zendingen. U kan dus ook eenvoudig een zending weigeren als deze niet voor u is bestemd. Na validatie van de lijst drukt u een rapport af die u de volgende werkdag meegeeft aan de postbode, samen met de eventuele geweigerde zendingen en ondertekende ontvangstbewijzen.
Hoe werkt het?
616
Zakelijk
Om een lijst aangetekende zendingen te valideren met de validatietool doorloopt u volgende stappen:
- Surf naar de validatietool en meld u aan met uw gebruikersnaam.
- Identificeer de lijst door ze te scannen of de barcode manueel in te voeren.
- Scan de zendingen of voer de barcodes manueel in.
- Valideer het resultaat nadat de laatste zending is gescand.
- Druk het overzicht af en vul uw gegevens in (naam, volmacht, handtekening…)
- Geef het overzicht samen met de niet-aanvaarde zendingen en de ondertekende AR-kaarten aan de postbode.
Hoe werkt het?
616
Zakelijk
Kies ‘Weigeren’ in de validatietool als u een zending niet wilt aannemen. U kan dan een van de volgende redenen opgeven:
- Adres onjuist/ontoereikend: als de zending niet voor u was bestemd.
- De bestemmeling ontvangt geen post (meer) op dit adres: als de zending was bestemd voor een vroegere gebruiker van het gebouw, of voor iemand die niet meer voor uw organisatie werkt.
- Geweigerd door ontvanger: als u de aangetekende zending niet wilt ontvangen. Ze wordt dan naar de afzender teruggestuurd.
- Niet ontvangen (ontbreekt): als de zending op de lijst staat, maar de postbode u ze niet heeft bezorgd.
Hoe werkt het?
616
Zakelijk
U kan de validatie van een lijst op elk moment onderbreken om ze te verwijderen. Kies ‘Onderbreken’ en wis vervolgens de lijst. Geef ze terug aan de postbode. Als er reeds een rapport is afgedrukt van een lijst, dan kan u deze niet meer verwijderen.
Hoe werkt het?
616
Zakelijk
U kan de zending met de volgende lijst behandelen en ze een nieuwe status geven. Ze wordt dan beschouwd als een ‘zending die niet op de lijst staat’. Deel dit mee aan uw postbode.
Hoe werkt het?
616
Particulier
Als je mobiel beperkt bent, dan kan je een aanvraag indienen zodat de postbode bij je langskomt met postzegels via de dienst AUB Postbode. Je kan kiezen uit prior en non-prior postzegels en internationale postzegels voor binnen of buiten Europa. Je kan deze enkel cash aan de postbode betalen.
AUB Postbode, Ik ben mobiel beperkt
631, 639
Particulier
Als je mobiel beperkt bent, dan kan je via de dienst AUB Postbode een aanvraag indienen zodat je postbode bij je langskomt om de volgende postzaken voor jou te regelen:
- postzegels bezorgen
- je voorgefrankeerde post verzenden
- een aangetekende zending verzendklaar maken en versturen
AUB Postbode, Ik ben mobiel beperkt
631, 639
Zakelijk
De postbode gebruikt het rapport om de uitreiking van de lijst af te ronden en de uitzonderingen te behandelen (niet-aangenomen zendingen, ontbrekende zendingen ...). Dit verhoogt de kwaliteit van onze dienstverlening.
Rapport
617
Zakelijk
U kan het rapport eenvoudig opnieuw afdrukken vanuit de validatietool. Scan hiervoor de barcode van de lijst terug in. U wordt dan automatisch naar de juiste pagina geleid waar u het overzichtsrapport opnieuw kan openen en afdrukken.
Rapport
617
Zakelijk
De unieke code, die door bpost wordt gegenereerd, wordt opgenomen in de trackingcommunicatie over de zending. De bestemmeling ontvangt deze code op de volgende momenten:
- Wanneer u als afzender uw leveringsaanvraag bevestigt.
- Wanneer onze postbode zijn ronde begint voor een thuisbezorging of wanneer de zending beschikbaar is om te worden opgehaald in een Afhaalpunt.
- In de herinnerings-e-mails en de e-mail bij afwezigheid bij thuisbezorging.
Beveiligde levering
638
Particulier
Als je mobiel beperkt hebt, dan kan je een aanvraag indienen via de dienst AUB Postbode zodat de postbode bij je langskomt om je te helpen bij je aangetekende zending. Je postbode maakt je aangetekende zending dan verzendklaar en zal ze voor jou verzenden.
AUB Postbode, Ik ben mobiel beperkt
631, 640
Particulier
Enkele tips voor als je niks hebt ontvangen:
- Vraag na of iemand anders (je buur of medebewoner) je pakje heeft ontvangen.
- Als het om een klein pakje gaat, kan het zijn dat de postbode het in de brievenbus heeft afgeleverd zonder eerst aan te bellen.
- Je pakje kan ook afgeleverd zijn volgens je leveringsvoorkeuren (meteen in een Afhaalpunt, op je veilige plaats, bij je buur). Als het op een veilige plaats rondom je woning is bezorgd, dan kan je de foto van die plaats bekijken via de My bpost app of Track & Trace.
- Kijk ook zeker na of je geen afwezigheidsbericht van de postbode in je brievenbus hebt ontvangen. Daarop staat waar je pakje naartoe is. Hou er rekening mee dat je dit bericht enkel ontvangt als we je digitaal niet kunnen bereiken.
Bij de levering, Er loopt iets mis met mijn pakje: wat nu?, Ik heb geen afwezigheidsbericht ontvangen, Niet tevreden over postbode
204, 551, 552, 600
Particulier
Het adres dat je terugvindt via Track & Trace, de aankondigingsmail of in de My bpost app is gebaseerd op het adres dat de afzender aan bpost heeft gecommuniceerd.Het adres is niet mijn huidige adresJammer genoeg kunnen we het niet wijzigen. De zending zal op het vermelde adres worden geleverd. Kijk na of je profielgegevens up-to-date zijn in de webshop waar je hebt besteld.-->Het adres is fout of onvolledigMerk je dat het leveringsadres fout of onvolledig is, dan kan je dit in sommige gevallen nog wijzigen via de My bpost app of via Track & Trace. Op voorwaarde dat:
- Je pakje is nog niet in ons sorteercentrum aangekomen.
- Het juiste adres heeft dezelfde postcode als het foute adres.
- Het leveringsadres is een thuisadres en geen adres van een Afhaalpunt.
- Je pakje verzonden is vanuit België.
Er loopt iets mis met mijn pakje: wat nu?, Pakje is nog onderweg
550, 600
Particulier
Er zijn meerdere redenen mogelijk waarom je pakje niet volgens je voorkeur is geleverd.
- Je profiel is nog niet volledig.Je leveringsvoorkeuren zijn gelinkt aan het e-mailadres dat je opgaf in je 'MijnVoorkeuren'-account of de My bpost app. Mogelijks werd het pakje met een ander e-mailadres besteld dan is opgegeven in MijnVoorkeuren. Kijk je profiel na in MijnVoorkeuren
- Een groene “V” verschijnt naast je adres wanneer je account gevalideerd is (10 dagen na creatie).
- Controleer of je adres correct is.
- Voeg de namen toe die je gebruikt om pakjes te bestellen.
- Voeg alle e-mailadressen toe die je gebruikt om pakjes te bestellen.
- Geen e-mailadres ontvangen van de afzenderHet kan ook zijn dat de afzender ons je e-mailadres niet heeft doorgegeven. Tenzij je daar niet mee akkoord bent gegaan, koppelen we je leveringsvoorkeur dan aan de naam of het adres dat op je pakje staat (vanaf 10 dagen na creatie van de account). Ook die moeten identiek zijn aan je naam en het adres in je account.
- Het soort pakje verhinderde ons te leveren volgens je leveringsvoorkeur
- Zo is een levering op je veilige plaats en bij je buur niet mogelijk bij:
- Pakjes met betaling bij levering (bijvoorbeeld in het geval van een nummerplaat).
- Pakjes die een beveiligde leveringscode vereisen voor ontvangst.
- Pakjes die als aangetekende zending zijn verzonden. Die kunnen we alleen bezorgen op vertoon van je identiteitskaart. Zo'n pakje herken je aan de barcode die met een 'R' begint.
- Pakjes die met een garantie of verzekering werden verzonden leveren we niet op een veilige plaats.
- Geen levering in Pakjesautomaat mogelijk:
- Indien het pakje te groot of te zwaar is zal je pakje naar een ander Afhaalpunt doorgestuurd worden.
- Pakjes die een beveiligde leveringscode vereisen voor ontvangst.
- Je pakje past in je brievenbus: De postbode probeert doorgaans eerst je pakje in je brievenbus te leveren, ook bij rechtstreekse levering in een Afhaalpunt.Tip: Kijk Track & Trace na of de leveringsvoorkeuren voor je pakje van toepassing zijn.
- Zo is een levering op je veilige plaats en bij je buur niet mogelijk bij:
- De postbode kon de leveringsvoorkeur niet uitvoeren
- Je veilige plaats was niet veilig genoeg, niet toegankelijk en/of niet droog genoeg.
- De postbode kon je pakje niet bij een buur leveren omdat hij/zij niet thuis was of weigerde je pakje aan te nemen.
- Je Afhaalpunt of Pakjesautomaat was tijdelijk niet beschikbaar toen we je pakje leverden. Bijvoorbeeld omdat de Pakjesautomaat vol zat of het PostPunt gesloten was voor jaarlijks verlof.
Beveiligde levering, Leveringsvoorkeuren, Mijn leveringsvoorkeuren werden niet gerespecteerd, Pakje niet thuis geleverd: waarom & wat nu?
197, 598, 611, 636
Particulier
Heb je je leveringsvoorkeuren nog niet ingesteld, dan probeert de postbode doorgaans je pakje eerst bij je buur of op een veilige plaats te leveren. Als dat niet lukt, gaat het naar een Afhaalpunt in je buurt waar het de volgende werkdag beschikbaar is.
Zodra je pakje er ligt, wordt de status ervan aangepast op Track & Trace of krijg je melding in de My bpost app. Je ontvangt ook altijd een e-mail als je zending klaarligt in een Afhaalpunt.
Ik heb een afwezigheidsbericht ontvangen
De postbode bezorgt een afwezigheidsbericht als we je digitaal niet kunnen bereiken. Zo besparen we op papier. Alle details over het Afhaalpunt vind je op dit bericht. Hou er wel rekening mee dat het Afhaalpunt in uitzonderlijke gevallen nog kan wijzigen. Controleer daarom eerst via Track & Trace de status van je pakje vooraleer je naar het Afhaalpunt gaat.
Ik heb een afwezigheidsbericht ontvangen, Niet thuis op het moment van levering, Pakje afhalen in een Afhaalpunt, Pakje niet thuis geleverd: waarom & wat nu?
202, 203, 588, 598
Particulier
Wat er gebeurt met je pakje hangt af van je leveringsvoorkeuren. Je kan deze instellen via MijnVoorkeuren of in de My bpost appIk heb mijn leveringsvoorkeuren al ingesteldAls je niet thuis was op het moment van de levering, zullen we je pakje leveren volgens je leveringsvoorkeuren: bij een buur, op een veilige plaats of in een Afhaalpunt.Ik heb mijn leveringsvoorkeuren nog niet ingesteldIn dit geval probeert de postbode doorgaans je pakje bij een buur of op een veilige plaats af te leveren. Als dit niet lukt, krijg je een afwezigheidsbericht in je brievenbus. Jij of iemand anders kan het pakje binnen de 14 kalenderdagen afhalen in het Afhaalpunt vermeld op het afwezigheidsbericht.
Hou er echter wel rekening mee dat het Afhaalpunt nog kan wijzigen. Zodra je pakje in een Afhaalpunt ligt, wordt de status van je zending aangepast op Track & Trace en ontvang je een e-mail. Kijk dus altijd eerst de status van je pakje na vooraleer je naar het Afhaalpunt gaat.
Ik heb een afwezigheidsbericht ontvangen, Ik heb geen afwezigheidsbericht ontvangen, Niet thuis op het moment van levering, Pakje niet thuis geleverd: waarom & wat nu?
202, 203, 204, 598
Particulier
De postbode bezorgt enkel nog een afwezigheidsbericht als we je digitaal niet kunnen bereiken. Zo besparen we op papier. De meest recente info over je zending en waar deze naartoe is, vind je terug via onze e-mails, de My bpost app of via Track & Trace.
Een pakje afhalen
Je kan je pakje afhalen door het barcodenummer van je pakje in de e-mail of de My bpost app te tonen. Zodra je pakje in een Afhaalpunt ligt, wordt de status van je zending aangepast op Track & Trace en ontvang je een e-mail. Kijk dus altijd eerst de status van je pakje online na vooraleer je naar het Afhaalpunt gaat.
Ik heb geen afwezigheidsbericht ontvangen, Pakje afhalen in een Afhaalpunt, Pakje niet thuis geleverd: waarom & wat nu?
204, 588, 598